Jak poinformowała w środę, 3 kwietnia Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, wyłoniony został wykonawca w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo o długości ok. 14 km.
Spośród sześciu zainteresowanych wykonawców, którzy wzięli udział w przetargu, wybrana została oferta konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD o wartości 378 471 000 zł. Przetarg na wyłonienie wykonawcy, szóstego z sześciu odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem, GDDKiA ogłosiła 16 października 2023 r. W trakcie postępowania wpłynęło 428 pytań od wykonawców, a otwarcie ofert nastąpiło 22 grudnia 2023 r. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, umowa z wykonawcą zostanie podpisana w maju br.
Trasa o długości ok. 14 km, dla której decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) uzyskano 12 października 2021 r., zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.
W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo – na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt.
Realizacja 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielona została na sześć krótszych odcinków. Dla trzech odcinków GDDKiA podpisała już umowy, a dla dwóch weryfikuje oferty zainteresowanych wykonawców.
Nadal nie wiadomo nic na temat ostatniego odcinka drogi S8 Bardo-Kłodzko. Nie ma nawet wybranego wariantu, nie mówiąc już o innych czasochłonnych decyzjach jak np. środowiskowych. Realizacja tego odcinka oddaliła się w czasie i jeśli będzie robiony to nikt dzisiaj nie potrafi powiedzieć, kiedy zostaną podjęte konkretne decyzje.
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
(Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad)