W czwartek 28 marca br. poznaliśmy firmy, które złożyły oferty w przetargach na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 na odcinkach: węzeł Łagiewniki Zachód – węzeł Niemcza o długości ok. 9,3 km oraz węzeł Niemcza – węzeł Ząbkowice Śląskie Północ o długości ok. 7,9 km.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy ogłosiliśmy 29 grudnia 2023 r. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, w trakcie postępowania wpłynęło 1960 pytań od wykonawców, teraz trwa analiza ofert.
Najniższa, złożona oferta na S8 (zadanie 4 odcinek): węzeł Łagiewniki Zachód (bez węzła) – węzeł Niemcza (z węzłem) została złożona przez firmę POLBUD-POMORZE ma wartość 331 339 930,72 zł. Najwyższą, na kwotę 476 381 283,36 zł, złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 386 514 062,33 zł.
Najniższa złożona oferta na S8 (zadanie 5 odcinek) węzeł Niemcza (bez węzła) – węzeł Ząbkowice Śląskie Północ (z węzłem) została złożona również przez firmę POLBUD-POMORZE i wynosi 266 627 037,93. Najwyższą ofertę złożyła firma STRABAG Infrastruktura Południe na kwotę 346 959 756,69 zł. Budżet GDDKiA na realizację tego odcinka wynosi 304 908 243,95 zł.
Komisja przetargowa przystępuje teraz do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawcy. Głównym kryterium oceny ofert złożonych w przetargu będzie cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria jakości dotyczące przedłużenie okresu gwarancji jakości: 10 proc. za gwarancję dotyczącą ekranów wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, a 30 proc. na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem.
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Przypomnijmy, realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem GDDKiA we Wrocławiu podzieliła na sześć krótszych odcinków. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym.
14 grudnia 2023 r. podpisano umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik o długości 32,5 km. Odcinek został podzielony na trzy zadania realizacyjne. 22 grudnia 2023 r. otworzono oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo o długości ok. 14 km. 29 grudnia 2023 r ogłoszono przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (podzielony na dwa zadania) o długości 17,1 km, a 28 marca br. poznaliśmy firmy, które chcą go realizować.
W trakcie prac przygotowawczych jest nadal odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt miał być uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach GDDKiA miała wskazać wariant preferowany. GDDKiA wskazywała przebieg S8 w wariancie przez laski, Podzamek, Jaszkówkę, na co nie godzą się mieszkańcy, ostatnie nieoficjalne doniesienia z kręgów rządowych mówią, że najprawdopodobniej będzie to jednak wariant przez tunel (proponowany przez GDDKiA jako jeden z możliwych wariantów).
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
(Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu)
Nie ma się z czego cieszyć – najtańsze oferty złożyło konsorcjum które na innych budowach prowadzi wręcz sabotaż domagając się dopłat. W połączeniu z obstrukcjonistami z gminy Kłodzko, szybko tą drogą nie pojedziemy.
Zde-zorientowany ma obstrukcję.
Ja bym się skupił jednak na oficjalnych doniesieniach.
Analiza dalszego przebiegu drogi S3 powinna uwzględnić jak najmniejsze oddziaływanie na skupiska ludzkie, w tym w samym mieście Kłodzku, powiązanie z układem drogowym po stronie czeskiej, obsługę strefy ekonomicznej oraz perspektywę budowy drogi S46.
To przemawia za obejściem masywu Gór Bardzkich przez Przełęcz Kłodzką i poprowadzenie jej na południe w stronę Boboszowa.
Przemawiają za tym również względy przyrodnicze i prawne.
„inżynier”- mieszkaniec Stronia Śląskiego plecie bo mu się wydaje że w ten sposób przebieg drogi S-8 poprowadzony zostanie koło Stronia Śląskiego.
Najlepsze rozwiązanie to : TUNEL i przedłużenie w przyszłości S-8 w kierunku Boboszowa oraz wykonanie odcinka drogi między Kłodzkiem i Kudową – Zdrojem też w standardzie drogi szybkiego ruchu ale oznaczonej już jako S-46 będącej przedłużeniem obecnej drogi krajowej DK-46 prowadzącej od Częstochowy , Opola , Nysy do Kłodzka.
Dziadku, mieliśmy pójść świecić a Ty ciągle pleciesz 🙁
mgr. od dzwonków parowych ?