Dzisiaj, w poniedziałek 22 marca br. Starostwo Powiatowe w Kłodzku opublikowało apel do dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, Lidii Markowskiej, podpisany przez 20 wójtów i burmistrzów z powiatu kłodzkiego i ząbkowickiego. Podkreślają w nim, że priorytetem jest jak najszybsza budowa drogi ekspresowej z Wrocławia do Kłodzka, niezależnie od wyboru wariantu przebiegu.
Treść apelu:
Samorządy powiatu kłodzkiego oraz ząbkowickiego wyrażają duże zadowolenie z postępujących prac nad budową drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka. Jednocześnie potwierdzamy swoje stanowisko, że priorytetem obecnego działania, powinno być jak najszybsze wykonanie drogi ekspresowej z Wrocławia przez Powiat Ząbkowicki do Kłodzka niezależnie od wyboru wariantu przebiegu. Modernizacja ww. połączenia komunikacyjnego jest warunkiem polepszenia bezpieczeństwa podróżujących oraz rozwoju naszego regionu i całego województwa.
Skąd w ogóle wynikła potrzeba wystosowania takiego apelu? Jak wynika z rozmów naszej redakcji z samorządowcami, czujność wzbudził moment, kiedy GDDKiA podzieliła na początku tego roku odcinek Ząbkowice Śląskie-Kłodzko na dwa pododcinki i złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowych tylko dla Ząbkowic Śląskich-Bardo, co nastąpiło w lutym 2021 r. Jak mówi naszej redakcji starosta kłodzki, Maciej Awiżeń – inicjator apelu samorządowców do GDDKiA, pojawiła się obawa, że może zrealizować się scenariusz, jaki miał miejsce przy obwodnicy kłodzkiej, kiedy to zaproponowanie innego jej przebiegu (tzw. wariant wschodni), opóźniło budowę o 3 lata. Stąd też, jak mówi starosta kłodzki, sytuacja wymagała podkreślenia, że wszyscy samorządowcy z dwóch powiatów są za jak najszybszą budową drogi ekspresowej przez powiat ząbkowicki do Kłodzka, żeby dyskusje o jej przebiegu na terenie powiatu kłodzkiego nie stały się pretekstem do jej zakończenia np. w Bardzie i odłożenia budowy ekspresówki w czasie. Stąd też w apelu pojawiło się sformułowanie „niezależnie od wyboru wariantu przebiegu” i podkreślenie, że zakończenie jej w Kłodzku „jest priorytetem”.
Przypomnijmy, budowa drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka budzi w powiecie kłodzkim wiele emocji od momentu, kiedy GDDKiA ogłosiła rekomendowany przez siebie przebieg na terenie naszego powiatu. W konsultacjach społecznych, przeprowadzonych w 2019 r., zdecydowana większość mieszkańców gminy Kłodzko opowiedziała się za wariantem A4, czyli tunelem przez Góry Bardzkie. Ostatecznie GDDKiA, po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej, zarekomendowała wariant A2, przebiegający przez Podzamek, Jaszkówkę, Wojciechowice i Boguszyn, a wcześniej biegnący w kierunku Złotego Stoku. Z tą decyzją nie zgadzają się mieszkańcy gminy, którzy odrzucają wariant A2 jako zbyt ingerujący w domostwa, krajobraz i rujnujący wsie, przez które będzie przebiegać droga ekspresowa. Powołany został Komitet Mieszkańców Gminy Kłodzko Przeciwko Wariantowi A2 Na Nowo Projektowanej S8, który zorganizował szereg spotkań z GDDKiA oraz protestów przeciwko wariantowi A2. W styczniu 2021 r. GDDKiA niespodziewanie ogłosiła, że dzieli odcinek drogi ekspresowej z Ząbkowic do Kłodzka na dwa pododcinki: 1B Ząbkowice-Bardo i 1A Bardo-Kłodzko i 25 lutego br. złożyła wniosek o wydane decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia budowa drogi S8 na odcinku Kłodzko – Wrocław (Magnice) tylko dla odcinka realizacyjnego nr 1B Bardo – Ząbkowice Śląskie. Jeśli chodzi o odcinek 1A Bardo-Kłodzko, GDDKiA tłumaczyła się koniecznością wstrzymania prac do momentu zaprojektowania obwodnicy Złotego Stoku (termin składania ofert na budowę obwodnicy minął w lutym 2021 r.). – Gdy w lutym 2020 roku ogłoszono Program budowy 100 Obwodnic, znalazła się tam obwodnica Złotego Stoku w ciągu DK46. W ramach prac dokumentacyjnych obwodnicy, będzie analizowany nowy przebieg DK46 m.in. do dwóch wariantów (tzw. A2 i A4) planowanej drogi ekspresowej S8. Obwodnica Złotego Stoku będzie powiązana w pewnym stopniu z pracami projektowymi z S8. Dlatego też złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka Bardo – Kłodzko jest przesunięte w czasie. Zależy nam, aby nie było jakichkolwiek nieporozumień, dlatego też ważne jest globalne spojrzenie na rozwój układu komunikacyjnego Ziemi Kłodzkiej. Chodzi o to, że każdy przebieg musi być dokładnie przeanalizowany, aby każda inwestycja spełniała oczekiwania mieszkańców oraz turystów – informowała na początku lutego naszą redakcję Magdalena Szumiata, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA we Wrocławiu.
jż
Fot. GDDKiA we Wrocławiu
Starosta i Burmistrz Kłodzka nie nadają się do pełnienia tych funkcji. Bez WYOBRAŻNI , bez
INICJATYWY , bez SIŁY PRZEBICIA. Słowo kreatywność dla Nich jest OBCE. ZACHOWAWCZE PODEJŚCIE , TRWANIE te słowa jak ulał pasują do obu Panów. Są niestety PORAŻKĄ dla powiatu i Kłodzka !!!
ŻENUJĄCE jest to, że w momencie gdy GDDKiA zapowiedziała opóźnienie w złożeniu decyzji środowiskowych dla odcinka Bardo – Kłodzko nasz starosta kolokwialnie mówiąc z…. ł się ze strachu, że inwestycja może opóźnić ze że 3 lata! To niech będzie szybko, po ludziach, po okolicy, betonowym wiaduktem byle szybko!!!! Co za skrajna nieodpowiedzialność włodarza powiatu!!!To ma pomóc turystyce? Panie Awiżeń niech się Pan opamięta!
Turystyka ta autostrade potrzebuje. Do Barda i nie dalej. Odcinek Bardo-Klodzko pomaga Niemcom. Nota bene EU/Niemcy za to placa. Sa powazne braki ludzi do pracy w Nuremberg. Jada ludzie tedy przez Czechy do Niemiec w niedziele wieczor i wracaja w piatek wieczor. Widac na 8-ce po tablicach SXX i OXX. Czyli Slask/Opole. Niemiecki przemysl JIT potrzebuje tez tania sile robocza i dostep TIR-ami do Klodzka gdzie ustawia hurtownie nowoczesne i beda placic miejscowym grosze. Turystyka potrzebuje zeby nie wycinali lasy jak opentani i zeby nie turlac sie pomiedzy TIR-ami od Barda do Wroclawia.
TAK DLA ROZWOJU. BUDOWAĆ DROGI NA MIARĘ XXI wieku. Wariant A4 przez TUNEL jest właśnie TAKIM ROZWIAZANIEM.
Nie macie społecznego poparcia w gminie właśnie przez tę akcję niby 5000 w tydzień. „Ankieterzy” odgórnie „zachęcani” do zbierania tych podpisów… Podziękuj komu trzeba, wyświadczył niedźwiedzią przysługę.
Z tym zdrowiem nie szalej proszę. W waszej grupie przewija się pewien przedsiębiorca, co ostro protestował przeciw innej inwestycji w gminie. Zainkasował spore odszkodowanie i jest zadowolony.
Mam nadzieję, że pomogłam.
Te tysiące podpisów to efekt agitacji i politycznej akcji, a nie oddolnej inicjatywy. Nagle pojawiły się bilbordy, banery, mamy uwierzyć że to garstka uciśnionych. Nie dla.warcholstwa, tak dla rozwoju.
Pod inicjatywa za droga przez tunel było 5000 podpisów w ciągu tygodnia. CXZ kimkolwiek jesteś przestań gadać bzdury jak nie jesteś w temacie. Gwarantuje, że choćbysmy mieli poświęcic na to swoje zdrowie to droga S8 w wariancie A2 nie powstanie!
Stwierdzenia, że zdecydowana większość mieszkańców gminy Kłodzko jest przeciwna wariantowi drogi przez Podzamek jest nadużyciem. Protestuje jakaś malutka część mieszkańców pod przewodnictwem aktualnego wójta z Podzamka. Pewnie mają swoje racje ale…. tajemnicą poliszynela jest angażowanie sił urzędowych do tych protestów i sztucznym pompowaniu rzekomo szerokiego poparcia w gminie, czego nie ma w rzeczywistości. Zdecydowanie większość w gminie interesuje szybka droga do Wrocławia choćby przez Podzamek. Widać, że pozostali włodarze zrozumieli, że za Tura nie warto ginąć, mimo że wcześniej ochoczo go poklepywali. Niech się kończy ta farsa.