W trakcie opracowania jest Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe (STEŚ) dla rozbudowy S8 od Wrocławia do Kłodzka wraz z budową obwodnic miejscowości. Dla dwóch odcinków trasy w II połowie 2020 roku GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W I połowie 2021 r. planowane jest złożenie wniosku na fragment S8 od Barda do Ząbkowic Śląskich. To niespodziewana decyzja GDDKiA, która podzieliła ostatni odcinek z Ząbkowic do Kłodzka na dwa odrębne.
4 września 2020 roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka Łagiewniki – Wrocław Magnice. 20 października 2020 rr. złożono wniosek o wydanie DŚU dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Łagiewniki. Dla tych odcinków drogi S8 RDOŚ wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowych. Trwają prace nad złożeniem wyjaśnień do raportów o oddziaływaniu na środowisko dla tych odcinków. Nie jest wykluczone, że w I kwartale 2021 roku RDOŚ wystąpi o wymagane opinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu. To pozwoli rozpocząć konsultacje społeczne.
Niespodziewana jest z kolei decyzja GDDKiA dotycząca ostatniego odcinka tj. Kłodzko – Ząbkowice Śląskie. Wzbudza on najwięcej emocji, a przeciwko rekomendowanemu przez GDDKiA przebiegowi drogi nadal protestują mieszkańcy gminy Kłodzko wraz z władzami gminy. Chcą oni realizacji wariantu A4 – przez Bardo i tunelem przez Góry Bardzkie do Kłodzka. Z kolei GDDKiA preferuje nieco dłuższy odcinek – A2, który w Bardzie odbija w kierunku Złotego Stoku, przechodzi przez Podzamek, Jaszkówkę, Wojciechowice i Boguszyn. Podczas spotkań przedstawicieli GDDKiA z mieszkańcami gminy Kłodzko, zapowiedziano złożenie wniosku o wydanie opinii środowiskowych dla obu wariantów – A2 i A4. Jak poinformowała w dniu dzisiejszym (26 stycznia br.) GDDKiA, z uwagi na planowaną obwodnicę Złotego Stoku, ostatni odcinek zostanie podzielony na dwa mniejsze fragmenty: Kłodzko – Bardo oraz Bardo – Ząbkowice Śląskie. Złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej odcinka Bardo – Ząbkowice Śląskie planowane jest jeszcze w I połowie 2021 roku.
Podział ostatniego odcinka drogi ekspresowej S8 na dwa mniejsze ma swoje plusy i minusy. Nadal nie wyklucza przebiegu drogi S8 przez teren gminy Kłodzko w dwóch wariantach – A2 lub A4. Z drugiej strony ta decyzja rodzi obawy, że budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku Bardo-Kłodzko może oddalić się w czasie, a nawet ostatecznie zakończyć się w Bardzie? Wysłaliśmy do GDDKiA we Wrocławiu zapytanie w tej sprawie.
jż
Inf. na podst. gddkia.gov.pl
Fot. GDDKiA
Do „tymek” NIE ŚCIEMNIAJ.
Podziękujmy Panu Wójtowi, który był najbardziej aktywnym protestującym, pewnie dlatego, że droga koło domu by mu przechodziła.
WARIANT A4 z TUNELEM drogi S-8 między Bardem i Kłodzkiem coraz realniejszy. Najkorzystniejszy z możliwych.
” Krys” ; doucz się . Bo wg. Ciebie Śnieżnik, Zieleniec, Szczeliniec, Stronie Śląskie, Kudowa Zdrój to też Kotlina Kłodzka. Czyli góry to nie góry tylko kotliny. Cały ten teren jest ziemią kłodzką , lub KŁODZCZYZNĄ.
S8 do Kłodzka i dalej tylko do Boboszowa, łącznik s35 ( Sobótka – Bolków ) S8 i S3
https://walbrzych.dlawas.info/wiadomosci/droga-ekspresowa-s35-marzenie-bardziej-czy-mniej-realne/cid,18004,a
Tylko do Boboszowa, bo to umożliwi dotarcie turystów do pięknej Kotliny Kłodzkiej, rozwój gospodarczy tego terenu – budowa drugiego Zakopanego ( W czasie gierkowskiej prosperity w Sudetach budowano drugie Zakopane – https://wroclaw.tvp.pl/4227014/drugie-zakopane .)
Gołębiewski przed decyzja budowy hotelu w Karpaczu rozważał ten teren, ale „kiepski układ komunikacyjny” zniechęcił, bo goście muszą jakoś dojechać.
Puścić po trasie S8 największy spychacz świata japońskiej firmy Komatsu D575A-3SD i za nim prawnicy oceniający odszkodowania dla właścicieli terenu. Inaczej nigdy nie zrealizuje się tej trasy szybkiego ruchu bo są różne interesy , żeby przez ich teren przebiegała. Zależy im na wysokich odszkodowaniach.
” Ślązaku” ; drogi szybkiego ruchu są motorem rozwoju miejscowości. Gdyby nie drogi wiele miast w Polsce , nawet tych które teraz są wojewódzkimi nie byłyby tymi którymi są obecnie. Kronikarz Kosmas wspominał o istnieniu już w 981 roku Kłodzku. Kłodzko należy do jednych z najstarszych miast w Polsce. Jest starsze od Krakowa, a Katowice w XIX wieku były zaledwie WSIĄ.
Kto to widział żeby do 30000 miasteczka doprowadzać w ogóle jakąkolwiek autostradę. Niech się cieszą ten co dają a nie generują jeszcze jakieś niesamowite koszty na tunele.
Droga ekspresowa S8 Bardo Magnice. Dziękujemy wam oszołomy płaczki protestanci.
Za budowę drogi S-6 GDDKiA zapłaci dużo mniej niż planowano. Firmy wykonawcze są dużo tańsze od kosztorysu GDDKiA. Zaoszczędzone pieniądze na budowanej S-6 i innych budowanych drogach podlegających GDDKiA umożliwią spokojnie zrealizować przeszacowany odcinek S-8 z TUNELEM między Bardem i Kłodzkiem !!!
WYODRĘBNIENIE NOWEGO ODCINKA między Bardem i Kłodzkiem podyktowane jest również BUDOWĄ TUNELU.
Będzie realizowany najkorzystniejszy wariant drogi S-8 między Bardem i Kłodzkiem, czyli wariant A4. Dlatego GDDKiA podjęła takie działania po to, by obwodnicę Złotego Stoku skomunikować z wariantem A4 .
Kłodzko potrzebuje nowego opracowania – wariantu, który NIE będzie przebiegać przez tereny zabudowane, ominie miasto i umożliwi w dalszej perspektywie kontynuację S8 do granicy w Boboszowie.
Dziś jest tak, że zarówno A4 jak i A2 biegną wzdłuż obecnej obwodnicy, skazując Kłodzko na przecięcie miasta drogą ekspresową.
Zarówno A2 jak i A4 wiążą się w wyburzeniem kilkudziesięciu domów, a kolejne kilkadziesiąt skazują na bezpośrednie sąsiedztwo „eski”, a więc życie w cieniu nowej estakady, z hałasem, spalinami i uciążliwym oświetleniem.
I tak dzięki Panu Turowi i kilkorgu innym, samolubnie patrzącym na swoje podwórko, Kłodzko nie będzie podpięte do drogi ekspresowej. Podziękujemy przy urnach!
Będzie wariant A4 drogi S-8 do Kłodzka , tylko potrzebny jest czas na opracowanie- dopasować do wariantu A4 planowanej obwodnicy Złotego Stoku.