Od 1 lutego 2021 r. ceny za wywóz śmieci w Kłodzku pójdą drastycznie w górę. Na ostatniej w tym roku sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się we wtorek 22 grudnia br., radni jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie nowych, wyższych stawek.
Do tej pory cena za wywóz śmieci w Kłodzku była najniższa w całym powiecie kłodzkim. Po ostatniej podwyżce w maju 2019 roku, mieszkańcy miasta płacili 13 zł od osoby za wywóz śmieci segregowanych. Od 1 lutego 2021 r. stawka pójdzie ponad dwa razy w górę – radni na dzisiejszej sesji jednogłośnie ustalili, że mieszkańcy zapłacą aż 32 zł za osobę w przypadku ich segregacji, a dwa razy więcej jeśli nie będą posegregowane. Nowe ceny plasują Kłodzko w czołówce najdroższych miast w powiecie kłodzkim, jeśli chodzi o wywóz śmieci – takie stawki obowiązują obecnie tylko w mieście i gminie Nowa Ruda. W pozostałych są niższe, chociaż już w niektórych gminach są przymiarki do podniesienia cen za odbiór śmieci.
Co więcej, od nowego roku ma być egzekwowana kara za nie segregowanie śmieci – wyniesie ona dwukrotność stawki podstawowej, czyli 64 zł od osoby. W budynkach wielorodzinnych będzie obowiązywała tzw. odpowiedzialność zbiorowa, czyli jeśli chociaż jeden lokal we wspólnocie lub spółdzielni nie będzie wywiązywał się z obowiązku segregacji, karę będą płacili wszyscy mieszkańcy danej nieruchomości korzystający ze wspólnych pojemników. Konieczne będzie także złożenie nowej deklaracji śmieciowej do urzędu.
Skąd taka drastyczna podwyżka za wywóz śmieci w Kłodzku? Od 1 stycznia 2021 r. zmieni się firma wywożąca odpady – Komunalnika zastąpi ENERIS. Pomimo że Komunalnik zaproponował najniższą cenę w przetargu na dwuletnią obsługę miasta jeśli chodzi o wywóz śmieci, to został z niego wykluczony. Przetarg wygrała firma ENERIS, która zaproponowała o ponad pół miliona złotych wyższą cenę niż miała na ten cel przeznaczone gmina (dwuletni przetarg na wywóz śmieci miasto skalkulowało na 13 846 897,90 zł, ENERIS zaproponował cenę 14 398 549,20 zł, Komunalnik z kolei 11 731 500,00 zł). Jak tłumaczy burmistrz Kłodzka Michał Piszko, niska cena za wywóz śmieci, która do tej pory obowiązywała w Kłodzku wynikała m.in. z faktu, że do tej pory miasto rozliczało się ryczałtem z firmą wywozową według jeszcze starych zasad. Takiej możliwości już nie ma, bo według ustawy rozliczenie za śmieci ma się odbywać za tonaż. – Według naszych wyliczeń cena za odbiór śmieci powinna wynosić już 35 zł, ale ponieważ mamy jeszcze oszczędności z opłat za śmieci z poprzednich lat, mogliśmy ustalić stawkę na 32 zł. Nie wiemy, czy ta cena się utrzyma i czy nie będzie kolejnych podwyżek. Pokaże to pierwszy kwartał 2021 roku – przyznaje burmistrz Kłodzka. Na cenę śmieci mają więc wpływ: ich ilość produkowana przez mieszkańców liczona w tonach, ceny za odbiór tony śmieci w RIPOK oraz koszty firmy wywożącej odpady (płace, energia, paliwo itd.).
Jedno jest pewne, mieszkańcy Kłodzka bez wątpienia odczują podwyżkę w portfelu. Do tej pory czteroosobowa rodzina za śmieci płaciła co miesiąc 52 zł, od lutego będzie to aż 128 zł – oczywiście pod warunkiem ich segregacji. Jeśli śmieci nie będą prawidłowo segregowane wówczas opłata wzrośnie do 256 zł miesięcznie.
jż
Bardzo negatywna informacja dla ogółu uczciwie segregujących mieszkańców, zastanawiająca jest jednomyślność radych, wydaje się, że należą tu się jakieś wyjaśnienia następujących kwestii:
– dlaczego wybiera się droższą ofertę – przekraczającą budżet, co złego było w tańszej ofercie ?
– czy nie można było unieważnić postępowania ( powód np. cowid ) i aneksować dotychczasową umowę w celu przeprowadzenia powtórnie postępowania.
– tu należy zadać pytanie o założenia prowadzonego przetargu, dlaczego zamówienie obejmuje czas realizacji tylko 2 lata – potencjalny nowy wykonawca musi stworzyć bazę zorganizować wszystko w nowym miejscu, a po dwóch latach znowu postępowanie i tak dalej ,
– a może rozważyć jak inne samorządy realizację zadania przez własny zakład, dbając o zatrudnienie mieszkańców, mając większy wpływ na świadczone usługi,
Czy nasi radni i włodarze się nad tym zastanawiali, czy wychodzą z założenia za jak będą wybory za parę lat to ludzie i tak zapomną,
pozdrawiam i liczę głębszą reflekcję.
Potencjalny Wyborca
Bardzo panu Burmistrzowi dziękuję że nie dopuścił do opłaty aż 35 zł
będę Panu dozgonnie wdzięczny tak jak wzszystkim radnym bezradnym miejskim i powiatowym.
Pozdrawiam i pytam dlaczeo posty są usuwane. Więc piszę jeszcze raz Państwo RADNI poczeakajmy do Wyborów
Hmmm wiec tak ponad 16000 punktów plus jakieś 1000 firm :
Średnio 2 osób zamieszkałych pod jednym adresem
16000 x 2 osoby x 32 zł = 1 024 000 zł x 12 miesięcy = 12 288 000 x 2 lata = 24 576 000
plus firmy (cena chyba 32 zl miesięcznie )
1000 x 32zł = 32000 x 12 miesięcy = 384 000 x 2 lata = 768 000
24 576 000 + 768 000 = 25 344 000
Tak w przybliżeniu .
No państwo radni brawo!!! Czekamy do następnych wyborów
Mieszkańcy będą płacić za nieuczciwe osoby prowadzące działalność gospodarczą. Podpiszą umowy z firmami o odbiór a śmieci będą zabierać do domów, bo nie ma limitów od mieszkańców. Ciekawi mnie kto będzie sprawdzał jak segregują. Do dnia dzisiejszego jest ogromna samowolka, uchwały sobie rzeczywistość sobie. Chyba że ta podwyżka jest na pokrycie kosztów pracy pracowników którzy będą sprawdzać kto jak segreguje, czyli będą płacić komuś za grzebanie w śmieciach aby mieć podstawę aby naliczyć wyższą opłatę, choć biorąc pod uwagę ile jest budynków wielorodzinnych to nie będzie trudne wystarczy że ktoś położy worek ze śmieciami przed boxem i już kara. Istne polowanie na eco czarownice
Bardzo dużo od segregowanych! Za dużo!
Strajk kobiet powinien się tym zainteresować!