Ten nowy sposób wyłudzenia pieniędzy w ostatnich tygodniach upodobali sobie oszuści. Mechanizm wyłudzenia jest prostu i bazuje na niewiedzy i naiwności osób, do których dzwonią osoby podające się za pracowników banku. Coraz więcej jest osób pokrzywdzonych, także z powiatu kłodzkiego.
Jeśli zadzwoni do ciebie osoba, która podaje się za pracownika banku z informacją, że z twojego konta podjęto próbę przeprowadzenia nieautoryzowanej transakcji, prosi o podanie loginu i hasła do konta lub zainstalowanie oprogramowania, natychmiast rozłącz się i powiadom policję oraz bank. Taką metodę oszustwa telefonicznego, której efektem jest uzyskanie pieniędzy do konta bankowego ofiary lub zaciągnięcie pożyczki, stosują w ostatnim czasie przestępcy. W poniedziałek, 20 grudnia ich ofiarą padł mieszkaniec powiatu kłodzkiego, do którego zadzwonił oszust i podczas rozmowy nakłonił go do zainstalowania aplikacji na telefon oraz wpisania kodu aktywującego. Z konta pokrzywdzonego, wyprowadzone zostały za pomocą dwóch operacji bankowych potwierdzonych kodem sms, środki pieniężne w łącznej kwocie 6000 złotych.
Policja przypomina ponownie: pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta, a także kodu autoryzacyjnego. Ponadto nie polecają instalowania jakichkolwiek aplikacji, z której mogą wykonywać operacje na koncie klienta. O tego rodzaju próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast powiadomić bank i policję.
W ostatnich latach oszuści w różny sposób wykorzystywali zaufanie zwłaszcza starszych osób stosując metodę „na wnuczka”, „na pracownika opieki społecznej”, „na pracownika wodociągów”. Niestety zdarzało się, że z sukcesem, a pokrzywdzeni tracili dorobek swojego życia.
(Źródło: podinsp. Wioletta Martuszewska, oficer prasowy KPP w Kłodzku)