Od poniedziałku, 13 marca br. ruszają prace związane z przebudową DK-8 w Bardzie. Obowiązywać będzie ruch wahadłowy na odcinku 300 metrów i to przez trzy miesiące! Prace w ramach tej inwestycji zakończyć się mają dopiero za półtora roku.
Całe zadanie będzie polegać m.in. na przebudowie DK8 na odcinku Bardo – Przyłęk wraz z budową ciągów pieszych, zatok autobusowych czy oświetlenia dedykowanego na przejściu dla pieszych. Jednocześnie w ramach zdania zabezpieczony zostanie także korpus drogi poprzez stabilizację osuwiska.
W związku z tym od 13 marca br. wprowadzony zostanie pierwszy etap zmiany organizacji ruchu na 300 metrowym odcinku drogi i będzie obowiązywał przez trzy miesiące. W godzinach od 6.00 do 20.00 ruch będzie odbywał się wahadłowo przy sterowaniu ręcznym. Natomiast w godzinach nocnych ruch sterowany będzie poprzez sygnalizację świetlną. Pas ruchu zwężony zostanie do szerokości 2,75 m i wprowadzone będzie ograniczenie prędkości do 40km/h.
Wraz z postępującymi pracami zmiany organizacji będą ulegać zmianie, o czym Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad ma informować na bieżąco. Zgodnie z umową zakończenie inwestycji planowane jest w trzecim kwartale 2024 r.
Ze względu na duże natężenie ruchu na DK8 przewidywane jest tworzenie się zatorów w obrębie Barda. Drogowcy apelują do kierowców o ostrożność i wcześniejsze planowanie trasy.
W ramach zadania zostanie przebudowana DK8 na długości ok. 1000 m z dostosowaniem jej do11,5 t/oś oraz ustabilizowane ma zostać osuwisko na długości ok. 300 m, które znajduje się pomiędzy linią kolejową a drogą. Przebudowane zostanie także skrzyżowanie z Placem Wolności. Wykonany zostanie chodnik w granicach pasa drogowego, wybudowane zostaną zatoki autobusowe wraz z przejściami dla pieszych.
(Źródło: GDDKiA we Wrocławiu)
Proponuję aby w ramach inwestycji zabezpieczających osuwanie się skarpy z drogą, zastosować „estakadę” podziemną na palach zakotwionych w gruncie rodzimym. „Estakada” (inaczej betonowy pomost) usytuowana w warstwach ziemnych będzie niewidoczna na zewnątrz. Warunek podstawowy, że pod ziemią będą struktury skalne. W ten sposób każdy pal estakady będzie zagłębiony w skałę i będzie przenosił obciążenia drogi jezdnej. Wtedy osuwisko się ustabilizuje.