W piątek, 4 września br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu złożyła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu pierwszy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi S8 z Wrocławia do Kłodzka (DŚU).
Złożony do RDOŚ wniosek dotyczy trzeciego odcinka realizacyjnego Łagiewniki-Wrocław (Magnice). Do końca tego roku GDDKiA zamierza złożyć wnioski dla dwóch pozostałych odcinków: Ząbkowice Śląskie-Łagiewniki oraz Ząbkowice Śląskie-Kłodzko. DŚU jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko inwestycji pn. Budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku Kłodzko – Wrocław (Magnice), który jest jednym z elementów procedury oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzanej przez RDOŚ, przed wydaniem decyzji środowiskowej. W raporcie dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy drogi ekspresowej S8 w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód oraz zawarto informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Wskazane też zostały działania minimalizujące i kompensujące. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakresu nadzoru przyrodniczego, itp.
Każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z raportem na etapie konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzona przez RDOŚ e Wrocławiu w trakcie wydawania decyzji środowiskowej.
Przypomnijmy, realizację ok. 80-kilometrowego odcinka przyszłej S8 podzielono na krótsze odcinki: Kłodzko-Ząbkowice Śląskie, Ząbkowice Śląskie-Łagiewniki, Łagiewniki-Wrocław (Magnice). Jak argumentuje GDDKiA, taki podział inwestycji na trzy krótsze odcinki sprawi, że jej przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizacja będą przebiegały sprawniej. GDDKiA informowała już wcześniej o tym, że złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych dla tej inwestycji będzie następowało etapami – pierwszy złożony zostanie właśnie odcinek Wrocław-Łagiewniki, jako drugi Ząbkowice-Łagiewniki, a z Ząbkowic do Kłodzka jako ostatnie (prawdopodobnie nastąpi to pod koniec tego roku). Z tym ostatnim odcinkiem GDDKiA ma największy problem, ponieważ mieszkańcy gminy Kłodzko nie zgadzają się na rekomendowany przez GDDKiA przebieg S8 w wariancie A2 (przez Podzamek, Jaszkówkę, Wojciechowice), w którym do wyburzenia przewidziano 29 budynków mieszkalnych, a wskazując na najbardziej optymalny wariant A4 (tunelem przez Góry Bardzkie), jako najmniej oddziałujący na życie mieszkańców gminy wiejskiej Kłodzko.
Jeśli chodzi o odcinek Ząbkowice Śląskie-Kłodzko, to GDDKiA już wcześniej zapowiedziała, że do RDOŚ złoży dwa wnioski – w wariancie A2 (rekomendowany) i A4. Różnice w analizie wielokryterialnej obu wariantów są minimalne – z lekką przewagą (głównie finansową) dla wariantu A2. Podczas wydawania decyzji środowiskowych przeprowadzone mają zostać konsultacje społeczne. Na ich podstawie oraz zgromadzonych materiałów i przeprowadzonych analiz RDOŚ, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wskaże wariant drogi przeznaczony ostatecznie do realizacji.
Odcinki decyzyjne S8 rekomendowane przez GDDKiA Pobierz
Więcej na temat inwestycji na dedykowanej stronie: www.dk8.pl
jż (Źródło i fot: GDDKiA)
MIĘDZY Bardem i Kłodzkiem TYLKO WARIANT A4 WCHODZI w RACHUBĘ, a nie wariant A2 z czasów SIERMIĘŻNEGO PRL-u, który GDDKiA próbuje nam wcisnąć . Tanie – nawet pies nie chce jeść, a GDDKiA nam taką szkodliwą „potrawę” chce wcisnąć. NIE z NAMI TE NUMERY Panie i Panowie urzędnicy z GDDKiA we Wrocławiu.