5.5 C
Kłodzko
sobota, 20 kwietnia 2024
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Jesteśmy zdeterminowani i zrobimy wszystko, żeby wariant A2 nie doszedł do skutku”. Mieszkańcy gminy Kłodzko spotkali się z Michałem Dworczykiem w sprawie S8

We wtorek, 16 czerwca br. obok zajazdu „Kukułka” w Jaszkówce, mieszkańcy gminy wiejskiej Kłodzko spotkali się z szefem kancelarii premiera Michałem Dworczykiem. Podczas blisko godzinnego spotkania przedstawiali swoje racje przeciwko przebiegowi drogi S8 w wariancie A2. Miejsce wybrano nieprzypadkowo, bo Jaszkówka jest jedną z czterech wsi gminy Kłodzko, która dotkliwie odczułaby budowę drogi ekspresowej w wariancie A2.

Teren jest wyjątkowo piękny. Mamy obawy o naszą przyszłość, grożą nam wyburzenia domów, grozi nam zabudowanie tych widokowych terenów rekreacyjnych i inwestycyjnych – gmina jest rolnicza i turystyczna i droga w wariancie A2 jest dla nas mówiąc delikatnie – bardzo niekorzystna. Żal by było, żeby decyzją, której nigdy już nie odwrócimy, zniszczyć tak cenne tereny, wyjątkowe dla Dolnego Śląska – argumentował Przemysław Czerniawski, przedstawiciel zawiązanego niedawno Komitetu Mieszkańców Gminy Kłodzko Przeciwko Wariantowi A2 Na Nowo Projektowanej S8. Jak podkreślali mieszkańcy, korzystniejszy i bardziej społecznie akceptowalny jest wariant A4 (czyli tunelem przez Bardo) wskazując, że za wariantem A2 (przez Podzamek, Jaszkówkę, Wojciechowice i Boguszyn), który rekomenduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, przemawia tylko kryterium ekonomiczne. – Jesteśmy zdeterminowani i zrobimy wszystko, żeby ten wariant A2 nie doszedł do skutku. Liczymy, że uda się to rozwiązać w sposób korzystny dla wszystkich – mówił P. Czerniawski.

Mieszkańcy nie ukrywali, że liczą na to, że Michał Dworczyk wstawi się za nimi i najlepszym według nich wariantem – A4. Na ręce ministra wójt gminy Kłodzko, Zbigniew Tur złożył ponad 5 tysięcy zebranych wśród mieszkańców gminy i miasta Kłodzka podpisów (4 tys. zebranych w sposób tradycyjny oraz 1,2 tys. elektronicznie).

M. Dworczyk, który przyjechał na spotkanie wraz z senatorem Aleksandrem Szwedem i posłem Marcinem Gwoździem podkreślił, że ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła i jest jeszcze czas na spotkania z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, żeby pracować nad wariantami. Zadeklarował także, że takie analizy będą dalej prowadzone. – To, że trasa S8 jest kluczowa dla całego regionu, nie tylko dla Kotliny Kłodzkiej, to rozumiem nie budzi żadnych kontrowersji – podkreślił szef kancelarii premiera.

– Od początku mówiłem o tym, że S8 powinna powstać i zacząłem dokładać – razem z kolegami – starań, żeby rzeczywiście ta trasa mogła zaistnieć, bo jak pamiętacie państwo, z drogą krajową nr 8 różne były pomysły, koniec końców drogi w kategorii S miało nie być. Od 2017 roku sprawy nabrały przyspieszenia, dzisiaj mamy kolejny milowy etap – Rada Ministrów przyjęła uchwałę, w której zabezpieczyła kolejne 5 mld złotych, razem to jest 7 mld złotych, na dwie drogi ekspresowe w naszym regionie – jedna droga to jest S8 właśnie do Kłodzka, druga to jest S3 przez Sobótkę, Świdnicę, Wałbrzych – powiedział M. Dworczyk. – Natomiast tutaj zasadniczą sprawą jest trzeci odcinek S8 od Ząbkowic do Kłodzka. To, do czego możemy się zobowiązać to, że zrobimy wszystko, żeby rzeczywiście został jeszcze raz przeanalizowany ten wariant i te wszystkie decyzje, które są wypracowane przez ekspertów i inżynierów, a nie przez polityków. Naszą zasługą (polityków – przyp. red.) jest to, że te łącznie 7 mld zł znalazło się, żeby te dwie drogi szybkiego ruchu budować i to, że te dwie drogi szybkiego ruchu będą tutaj, na południu Dolnego Śląska, a nie na Pomorzu czy Podlasiu. Jeżeli chodzi o szczegółowy przebieg trasy, to tu już wchodzą inżynierowie, eksperci, urzędnicy i my możemy przekonywać, wspierać państwa racje i je przedstawiać – i do tego możemy się zobowiązywać. Natomiast byłoby nieodpowiedzialne z naszej strony, gdybyśmy dzisiaj powiedzieli, że będzie to załatwione – tak powiedzieć nie możemy, nie chcemy oszukiwać was i mówimy wprost, jak ta sytuacja wygląda. Ja oczywiście bardzo chciałbym, patrząc po ludzku, żeby ta droga przebiegała tak, jak sobie życzą mieszkańcy – to jest oczywiste, ale musimy wszystkie okoliczności zbadać, zważyć i będziemy dalej podejmować decyzję, a właściwie nie my, tylko ci urzędnicy, którzy w takich sytuacjach decyzje podejmują.

Spotkanie zakończyło się deklaracją ministra, że w przyszłym tygodniu dojdzie do spotkania mieszkańców z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i projektantami w Urzędzie Gminy oraz że upubliczniony zostanie kosztorys obu wariantów. Przypomnijmy, że różnica między wariantami A4 i A2, jak wyliczyła GDDKiA, wynosi 700 mln złotych – budowa S8 w wariancie A2 to 4 mld złotych, a w wariancie A4 to 4,7 mld złotych. I to właśnie czynnik ekonomiczny jest jednym z najważniejszych argumentów za przebiegiem A2.

Podczas spotkania Michał Dworczyk poinformował również, że są plany, aby droga ekspresowa S8 poszła dalej – na Boboszów i dalej na Wiedeń, a rozmowy na ten temat na forum europejskim zostały już rozpoczęte.

Joanna Żabska

Zobacz też:

GDDKiA zarekomenduje wariant przebiegu S8 w powiecie kłodzkim przez Podzamek?
Wójt gminy Kłodzko w sprawie przebiegu S8 przez Podzamek: Nie do przyjęcia
Samorządowcy z powiatu kłodzkiego poparli wójta gminy Kłodzko w sprawie przebiegu S8. Nie chcą przez Podzamek
Dyskusja o przebiegu S8 coraz bardziej gorąca. Klub radnych ze Stronia zarzuca burmistrzowi poparcie niekorzystnego dla gminy wariantu
Wójt gminy Kłodzko spotkał się z dyrektor wrocławskiej GDDKiA w sprawie przebiegu S8. Decyzja pod koniec maja
Mieszkańcy gminy Kłodzko protestowali przeciwko rekomendowanemu przez GDDKiA przebiegowi S8

WAŻNE TEMATY

Ponad 60 drzew posadzili uczniowie SP nr 1 w Kłodzku na przyszkolnym skwerze

W środę, 17 kwietnia br. uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 na skwerku obok szkoły zasadzili ponad 60 drzewek, które otrzymały od Nadleśnictwa Jugów w...

Ruszyła termomodernizacja szpitala uzdrowiskowego „Polonia” w Kudowie-Zdroju

W uzdrowisku Kudowa-Zdrój w połowie kwietnia br. rozpoczęły się prace remontowo-budowlane w związku z realizacją przez Uzdrowiska Kłodzkie SA - Grupa PGU projektu "Termomodernizacja...

Vito Bambino wystąpi podczas 29. Festiwalu Górskiego w Lądku-Zdroju!

Kolejne ciekawe ogłoszenie dotyczące 29 Festiwalu Górskiego im. Andrzeja Zawady. 6 września w Lądku-Zdroju wystąpi Vito Bambino! To obecnie jeden z najbardziej rozchwytywanych artystów,...

Młodzież na scenie KOK w antyhejtowym musicalu „Stacja do marzeń”

W czwartek 18 kwietnia br. w Kłodzkim Ośrodku Kultury odbył się musical „Stacja do marzeń” w wykonaniu uczniów Niepublicznej Szkoły Muzycznej I stopnia w...

W „Budowlance” powstanie nowoczesne Centrum Energii Odnawialnej

Dzięki staraniom starostwa powiatowego oraz dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Kłodzku Rafała Olechy projekt pn. „Rozwój techniczny kierunków zawodowych i utworzenie Centrum Energii Odnawialnej...

Jaskry dla najlepszych. Można zgłaszać kandydatów do Nagrody Roku Gminy Kłodzko

Do 10 maja br. można zgłaszać kandydatów do dorocznych nagród Gminy Kłodzko „Ranunculus Penicillatus” za ubiegły rok. Kandydatów do nagrody, którzy w opinii zgłaszających w...

PoMOC dla Amelii z Bystrzycy Kłodzkiej! Przyjaciele uruchomili zbiórkę na leczenie i rehabilitację

Potrzebna jest pomoc, teraz, już dla znanej i lubianej w Bystrzycy Kłodzkiej Amelii Jęczmiennej (Iwańskiej), która od roku walczy ze złośliwym nowotworem. Amelia to...

Muzeum Ziemi Kłodzkiej zaprasza na finisaż wystawy malarstwa

Trzy rzeźby oraz 69 wielkoformatowych obrazów olejnych obejrzeć będzie można podczas finisażu wystawy malarstwa Wojtka Kielara, na który zaprasza Muzeum Ziemi Kłodzkiej. Podczas spotkania, które...

Gmina Kłodzko. Diamentowy jubileusz w Wojborzu

Diamentowy jubileusz, czyli 60 rocznicę zawarcia związku małżeńskiego, obchodzili państwo Krystyna i Janusz Dzierzbiccy z Wojborza w Gminie Kłodzko. O diamentowej parze pamiętali członkowie rodziny,...

Basen w Jugowie i zalew w Dzikowcu już w tym sezonie przyciągną amatorów wodnych...

Trwa remont basenu odkrytego w Jugowie oraz zalewu w Dzikowcu w gminie Nowa Ruda. Już w tym sezonie obie atrakcje mają cieszyć amatorów wodnych...

Do Nysy Kłodzkiej wpuszczono blisko ćwierć tony pstrąga potokowego

W czwartek 18 kwietnia br. do Nysy Kłodzkiej wpuszczono blisko ćwierć tony pstrąga potokowego. Coroczną akcję Polskiego Związku Wędkarstwa tradycyjnie wsparł powiat kłodzki. Zarybianie...

Rok Arnošta z Pardubic w Kłodzku. Na domu jezuitów powieszono tablice informacyjne o praskim...

Sześć eleganckich plansz od czwartku 18 kwietnia br. zdobi dom jezuitów w Kłodzku. Prezentują one życie i dokonania blisko związanego z Kłodzkiem Arnošta z...

Sala widowiskowa w Ludwikowicach do modernizacji. Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda pozyskało fundusze

Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda w Ludwikowicach Kłodzkich pozyskało środki na pierwszy etap remontu sali widowiskowej. W ramach zadania "Artystyczna gmina - modernizacja sali...

13 KOMENTARZE

  1. TAK dla wariantu A4
    NIE dla wariantu A2
    Po pierwsze : wariant A4 jest najbardziej EKOLOGICZNY, auta mniej spalą paliwa na krótszym odcinku i na dodatek nie będą zmuszeni kierowcy skracać sobie drogę jadąc przez Bardo 9 km starym szlakiem zamiast 20 km drogą okrężną,bo będzie SZYBCIEJ i zaoszczędzą na paliwie
    Po drugie : wariant A4 nie zniszczy CENNYCH TERENÓW KRAJOBRAZOWO TURYSTYCZNYCH.
    Po trzecie : NIE TRZEBA BĘDZIE NISZCZYĆ DOBYTKU MIESZKAŃCÓW i ICH WYSIEDLAĆ.
    Po czwarte : wariant A4 wpisze się w planowaną obwodnicę Złotego Stoku od Laskówki będzie przedłużeniem drogi K46 .
    Po piąte : wariant A4 to najkrótsze połączenie do Kłodzka, Polanicy Kudowy Bystrzycy Kłodzkiej.
    Argumentów można wyliczać więcej.
    Panowie i Panie inżynierowie od budowy dróg; my na tych terenach mieszkamy znamy każdy kamień, Wy wodzicie palcem po mapie i tego co my widzimy NIE DOSTRZEGACIE.
    Realizując takie inwestycje nie można kierować się wyłącznie kosztami , bo TANIE z ZAŁOŻENIA jest GORSZE i TANIO można NAJWIĘCEJ SZKÓD ZROBIĆ.

  2. Wariant A4 to duża degradacja Gór Bardzkich i np. zniszczenie powstałych niedawno tras rowerowych. Tunel będzie tylko na krótkim fragmencie. Żeby tunel przechodził pod całym masywem Gór Bardzkich, musiałby być kilkakrotnie dłuższy.

  3. Akurat opcja A2 jest najrozsądniejszą z proponowanych opcji przy większości kryteriów oceny.

    Dla jadących z wrocławia, różnica w czasie przejazdu będzie nieistotna.
    Jest tańsza o prawie 20% niż wariant A4
    Nie trzeba budować tuneli
    A co najważniejsze zapewni cywilizowane przejście przez góry dla drogi 46 (duży ruch tranzytowy z Czech i południowych Niemiec w kierunku centrum Polski i GOPu.

    Z punktu widzenia interesów całego kraju WIELKIE TAK dla wariantu A2!!!!
    ruch lokalny pomiędzy kłodzkiem a ząbkowicami może zostać na starej drodze.

  4. WARIANT A4 jest ze wszech miar najlepszym rozwiązaniem. Nie dość że zapobiegnie degradacji cennych turystycznie terenów pod Kłodzkiem to dodatkowo będzie korzystny
    dla jadących w kierunku Polanicy , Dusznik czy Kudowy, bo nie wymusi na kierowcach skracanie sobie drogi z proponowanych 20 km , do obecnych 9 km. po starym odcinku i będzie to logiczne, i uzasadnione. Szybciej i mniejsze zużycie paliwa , a EKOLOGIA jest bardzo ważna. Również gdyby została w dalszej przyszłości przedłużona jako droga S- 33 w kierunku Boboszowa to wariant A4 będzie jej naturalnym ciągiem. TAK dla A4 , NIE dla A2

    • Do Boboszowa bedzie trzeba jechac do okola zachodnia obwodnica Klodzka ktora juz istnieje. Wariant A4 vs A2 nie ma zadnego znaczenia dla Miedzylesie/Bystrzyca. Tak samo daleko by sie jechalo do Wrocka. Wariant A2 bylby lepszy dla Stronia/Ladka jesli bylby skrot przez Chwalislaw. Ta cala trasa przez Boboszow jest nam, czyli obywatelom Miedzylesia, potrzebny jak dziura w bucie. Jesli ktos chce szybciej byc we Wroclawiu to sobie kupi tam mieszkanie lub dom. Nie buduje w uroczej wiejskiej gminie autostrade zeby miec dostep do miasta. Przez Wieden jedzie sie raz na kilka lat przelotnie do Chorwacji. Czesi i tak czy siak nie moga dokonczyc glowny narodowy wezel i grzebia sie z polaczeniem Olmouc do Hradec Kralove juz przez 30+ lat. Mowa o jakims polaczeniu w Czechach to bzdura.

  5. A jaki los czeka linie kolejową z Kłodzka do Lądka Zdroju i Stronia Śląskiego : Dworzec Ołdrzychowice Kłodzkie – Bahnhof Ullersdorf-Biele – linia 322 wg D29

  6. Dzięki wariantowi A2 ziemia kłodzka zyska przyzwoity wylot w dwóch kierunkach: w stronę Nysy i Wrocławia. Trzeba myśleć o ogóle mieszkańców oraz turystów odwiedzających ten zakątek Polski, a nie tylko o własnych interesach.

    • Pies z kulawa noga chce jechac do Nysy. A2 dla ludzi z Kudowy i Klodzka przedluzy trase do Wroclawia o 5-10 minut. Wlasne interesy maja inwestorzy w Czarnej Gorze i Zielencu. A4 skroci podroz z Warszawy do nowego Infinity. A2 przedluzy. Byliscie tam w Zielencu tam teraz ostatnio w lecie? Same zurawie. Po drodze do gory mijasz same betoniarki. Wlasciciel Infinity powinien sie martwic. Jesli do Czarnej Gory bedzie o 15-20 minut blizej z Warszawy niz do Zielenca to wiadomo kto na tym zyska.

      • Powinni wciagnac wies Chwalislaw w ta dyskusje. Moim zdaniem jak bedzie ostatecznie wybrany wariant A2 to Czarna Gora bedzie sie starala o dostep do Laski przez ta wies.

      • Panie Jacku, akurat Infinity w Zieleńcu i Czarna Góra Resort buduje i sprzedaje ten sam podmiot. Nie ma to kompletnie znaczenia dla tak dużej inwestycji a wspomniane 15 minut przy tak długiej podróży jest pomijane. Doszukuje się Pan nie tam gdzie trzeba.

  7. Wśród protestujących wiele znanych twarzy. Znanych z Urzędu Gminy Kłodzko, i jednostek podległych. Może następnym razem lepiej spotkanie w gminie zrobić, pracownicy szybciej wrócą do obsługi interesantów.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.