6.5 C
Kłodzko
sobota, 27 kwietnia 2024
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

e-Sudety. Czy pójdziemy w kierunku nowych technologii?

W dniach 5-6 grudnia br. w Teatrze Zdrojowym w Polanicy Zdroju odbyła się konferencja „e-Sudety elektromobilność w kontekście dbałości o czyste powietrze – rozwiązania dla samorządów”. W gronie samorządowców z naszego powiatu, przedstawicieli biznesu i naukowców rozmawiano o szansach, ale i barierach rozwoju elektromoblilności w rejonie Sudetów.

Konferencja, której towarzyszyły debaty i panele naukowe odbyła się w ramach projektu e-Sudety, którego głównym pomysłodawcą jest Elżbieta Koncka z Link PR. Partnerem głównym wydarzenia była PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., a patronat honorowy objął Minister Klimatu Michał Kurtyka, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Marszałek Województwa Dolnośląskiego. Partnerem konferencji byli także: Renault, Nissan, Volkswagen, RAFAKO, AUTOSAN oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele dużej części samorządów powiatu kłodzkiego oraz lokalni przedsiębiorcy zainteresowani rozwojem elektromobilności.

Projekt e-Sudety promujący rozwój ekoturystyki obejmuje swoim zasięgiem miejscowości uzdrowiskowe Ziemi Kłodzkiej oraz inne atrakcyjne turystycznie miejscowości w regionie Sudetów. Zapoczątkował go pilotażowy projekt przeprowadzony przez agencję Link PR wraz z Lądkiem Zdrój w 2017 r. pn. e-Kotlina Kłodzka w Kurorcie Lądek – Zdrój, a dzisiaj w ramach projektu budowanych jest 23 stacji ładowania samochodów elektrycznych powstających przy współpracy z PGE Nowa Energia, z czego już uruchomiono i oficjalnie oddano do użytku stacje ładowania samochodów elektrycznych w Lądku Zdroju, Szczytnej, Polanicy Zdroju, Międzylesiu, Kamiennej Górze oraz w Dzierżoniowie. Zbudowanie sieci w całości jest zaplanowane do końca półrocza 2020 roku, a kolejne miejscowości o jakich mówiono to m.in. Kudowa Zdrój oraz Duszniki Zdrój.

e-Sudety są projektem wzorcowym dla innych regionów Polski – mówiła podczas prezentacji autorka projektu Elżbieta Koncka. – Fundamentem sukcesu jest współpraca w zakresie rozwoju elektromobilności i rozwoju ekoturystyki w regionie Sudetów administracji rządowej, władz samorządowych, świata biznesu, mediów oraz dostawców energii. To najważniejsze elementy, żeby projekt mógł się rozwijać. Punktem wyjścia powinna być jednak dalsza rozbudowa infrastruktury, w której oprócz stacji ładowania samochodów powstawałyby także stacje ładowania rowerów elektrycznych oraz zachęcenie transportu publicznego do udziału w projekcie – podkreśliła E. Koncka.

Na konferencji w imieniu Ministra Klimatu Michała Kurtyki sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu Ireneusz Zyska zaprezentował rządowe plany rozwoju Dolnego Śląska w oparciu o projekty utworzenia Dolnośląskiego Okręgu Przemysłowego związanego z systemem transportowym wzdłuż autostrady A4 oraz dróg ekspresowych S3, S8 oraz S5. Obejmowałby on tereny od Głogowa i Polkowic, przez Lubiń, Legnicę, Jelenią Górę, aż po Wrocław, Wałbrzych, Świdnicę oraz Dzierżoniów. Mówił o dalszej potrzebie rozbudowy sieci połączeń drogowych i kolejowych, strategicznych parków przemysłowych i hubów technologicznych, budowy intermodalnych terminali przeładunkowych, potrzebie zatrudnienia wysoko wykwalifikowanej kadry, rozpoczęcia współpracy uczelni wyższych z biznesem, gdzie jak podkreślał ważnym ogniwem powinna być Politechnika Wrocławska oraz Uniwersytet Przyrodniczy, które już współpracują z Agencja Rozwoju Przemysłu. Do ważnych innowacyjnych projektów na Dolnym Śląsku zaliczył projekt e-Sudety, klaster energii ARES obejmujący gminy powiatu kłodzkiego, Sudecki Obszar Uzdrowiskowo- Turystyczny, Zielona Dolina Żywności i Zdrowia oraz inwestycje przemysłowe w obszarze elektromobilności, jak budowana w Biskupicach Podgórnych ogromna fabryka LG Chem, mająca produkować akumulatory do aut elektrycznych.

– Pracując nad projektem Europejskiej Doliny Elektromobilności chcemy stworzyć warunki zachęcające największych światowych producentów do lokowania swoich inwestycji na terenie Doliny – mówił minister I. Zyska. – Chcemy to osiągnąć przez rozwój sektora badawczo-rozwojowego, transferu technologii oraz wsparcie przedsiębiorców, którzy będą chcieli funkcjonować w obszarze elektromobilności. Dlatego pracujemy nad powołaniem dwóch dużych uczelni, a których ważnym elementem byłaby Politechnika Wrocławska. Nowy układ komunikacyjny dróg ekspresowych S3, S5 i S8 będzie gotowy za około 8 lat, ale już dzisiaj musimy to skomunikować z tworzącym się potężnym projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego – podkreślił minister.

Z kolei finansowe aspekty rozwijania elektromobilności w Polsce przedstawili Artur Michalski – wiceprezes zarządu NFOŚiGW oraz Szymon Byliński z Ministerstwa Aktywów Państwowych, którzy prezentowali konkretne programy wsparcia zakupu pojazdów przez osoby fizyczne, przedsiębiorców oraz jednostki samorządowe czy wsparcie budowy stacji ładowania samochodów. Omawiane przez Artura Michalskiego programy GEPARD i KANGUR wzbudziły zainteresowanie samorządowców, ponieważ dotyczyły wsparcia zakupu autobusów dla komunikacji gminnej i powiatowej, szkoleń dla kierowców oraz budowy infrastruktury, jaka musi powstać w transporcie określanym mianem bezemisyjnego i niskoemisyjnego. Jeśli chodzi o osoby fizyczne deklarowana wysokość wsparcia na zakup auta EV ma wynosić nie więcej niż 37,5 tys. zł za jeden samochód przy maksymalnej cenie nabycia 125 tys. zł oraz w przypadku auta napędzanego wodorem dofinansowanie wyniesie nie więcej niż 90 tys. zł, przy maksymalnej cenie nabycia 300 tys. zł za jedno auto.

O szansie na rozwój nowych obszarów biznesu i korzyści płynących dla inwestującego w nowe technologie regionu mówił Kazimierz Więcek, prezes PGE Nowa Energia, najwięcej emocji wzbudziła jednak prezentacja dr inż. Mariusza Kłosa z Politechniki Warszawskiej, omawiającego klastry energii, ich cele, możliwości i korzyści. Inżynier już na początku zwrócił uwagę na zaburzenia procesów produkcji energii elektrycznej w elektrowniach konwencjonalnych i OZE, zwłaszcza w okresach występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych. Mówił o rosnącym poziomie zakłóceń elektromagnetycznych i pogłębiającym się problemie z utrzymaniem bezpiecznych poziomów napięć w sieciach średniego i niskiego napięcia w obszarach o słabiej rozwiniętej infrastrukturze elektroenergetycznej, co może być bardzo dużym utrudnieniem dla odbiorców końcowych.

– Daleko jest rzeczywistości od pięknych planów i programów, bo mamy widoczne oznaki problemów współpracy nowego i starego. Z chwilą wprowadzenia energii elektrycznej do mobilności zmieniamy całkowicie układ, a stoimy przed faktycznym problemem możliwości braku energii, bo mamy niewydolny system elektroenergetyczny. Sprawa jest prosta, muszą być budowane nowe linie przesyłowe i sieci energetyczne – nie ma sieci, nie ma fotowoltaiki i elektromobilności. Polecam wszystkim tutaj zgromadzonym czytać portale energetyczne, żeby zrozumieć, gdzie leży bardzo ważny problem w rozwoju nowych technologii. Grozi nam blackout – mówił do zgromadzonych uczestników konferencji Mariusz Kłos, wywołując całą serię pytań.

Zjawisko blackout dotknęło już kilka poważnych gospodarek świata jak Włochy, które w 2003 r. zostały sparaliżowane pozbawiając prądu około 57 mln ludzi. Bardzo blisko do blackoutu miały też Niemcy w czerwcu tego roku, kiedy na wskutek transformacji energetycznej zmuszającej do wprowadzenia odnawialnych źródeł energii Niemcy zostały zmuszone do importu energii z zagranicy.

Dobrą prezentację przedstawił Paweł Powalski, przedstawiciel firmy Nissan, pokazując możliwość wykorzystania zaawansowanej japońskiej technologii i auta jako źródła i magazynu energii. Zwrócił także uwagę na brak stacji ładowania aut w hotelach, których klienci powinni mieć takie możliwości, co mogłoby zwiększyć zainteresowanie turystów wyborem danego miejsca do wypoczynku.

Andrzej Gemra z Renault mówił z kolei, że auto elektryczne to jedno z najlepszych rozwiązań dla walczących o ochronę środowiska miast uzdrowiskowych. Jako przykład podał stosowane przez Renault na wyspie Porto Santo kompleksowe rozwiązanie, gdzie wraz z władzami samorządowymi stworzyli cały inteligentny ekosystem elektryczny obejmujący produkcję energii, jej dystrybucję oraz używanie także dzięki powszechnemu używaniu aut z napędem elektrycznym.

Oferty autobusów i konkretnych rozwiązań dla samorządów przez zakup ich produktów dla firm przewozowych czy szkół proponowali przedstawiciele polskich producentów autobusów z Sanoka i Rafako.

Ciekawa i merytoryczna konferencja została dodatkowo wzbogacona panelami dyskusyjnymi, w których brali udział uczestnicy spotkania, w tym gospodarz konferencji – burmistrz Polanicy Zdroju Mateusz Jellin mówiący o planach rozwoju elektromobilności w gminach uzdrowiskowych i burmistrz Dusznik Zdroju Piotr Lewandowski omawiający kierunki rozwoju klastra ARES.

Maciej Sergel

WAŻNE TEMATY

Lądek-Zdrój. Po raz osiemnasty odbędą się obchody Dnia Patrona Miasta

W ostatni kwietniowy weekend w Lądku-Zdroju odbędą się wydarzenia związane z 18. obchodami Dnia Patrona Miasta Św. Jerzego. Obchody rozpoczną się w sobotę, 27 kwietnia...

Małżeństwo strażaków z OSP Nowa Ruda straciło dom w pożarze. Potrzebna pomoc

W nocy z 23 na 24 kwietnia br. małżeństwo druhów z OSP Nowa Ruda - Michał i Klaudia Majerczyk straciło w pożarze domu dobytek...

Slow Jogging w Lądku-Zdroju. Otwarte warsztaty dla każdego!

4 maja br. do Lądka-Zdroju, w ramach aktywnej majówki, zawita Slow Jogging. To będzie pierwsze tego typu wydarzenie w powiecie kłodzkim. Organizatorem wydarzenia jest Centrum...

Maturzyści z „Budowlanki” zakończyli rok szkolny

W piątek, 26 kwietnia br. uczniowie ostatnich klas technikum w Zespole Szkół Technicznych w Kłodzku uroczyście zakończyli rok szkolny. To wyjątkowy rocznik bo pierwszy...

„Empty Spaces” – pierwsza EP od kłodzkich deathmetalowców z Morose Death

Pięć premierowych utworów to zawartość „Empty Spaces” - pierwszej EP Morose Death z Kłodzka. Jest to drugie wydawnictwo grupy po reaktywacji w 2021 roku. Data...

Przyjaciele w akcji. Charytatywny koncert dla Amelii w Bystrzycy Kłodzkiej

W czwartek, 25 kwietnia br. w Miejsko Gminnym Ośrodku Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej odbył się charytatywny koncert pn. „Przyjaciele w akcji. PoMOC dla Amelii”. W...

Burzliwa ostatnia sesja w Kłodzku: Stanisław Bartczak wychodzi z obrad, a radni uchwalają podwyżki...

Ostatnia w tej kadencji sesja Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się w czwartek 25 kwietnia br., nie należała do spokojnych. Po dyskusji -...

Od operetki po hity muzyki estradowej. Koncert muzyki świata w Polanicy-Zdroju

Pod hasłem „od Operetki po Hity Muzyki Estradowej” w niedzielę, 28 kwietnia br. odbędzie się w polanickim Teatrze Zdrojowym Koncert Muzyki Świata. W tę muzyczną...

Spotkanie z Joanną Stoklasek-Michalak, twórczynią nietypowego przewodnika po Kłodzku

We wtorek, 23 kwietnia br. w filii kłodzkiej biblioteki odbyło się spotkanie z Joanną Stoklasek-Michalak, autorką nietypowego przewodnika po Kłodzku. Debiutancki tomik Stoklaskowej – jak...

Małgorzata Jędrzejewska-Skrzypczyk z rekomendacją KO na starostę kłodzkiego. Trwają rozmowy koalicyjne

Trwają rozmowy dotyczące koalicji w powiecie kłodzkim pomiędzy Koalicją Obywatelską a Porozumieniem Samorządowym Trzecia Droga. Oba ugrupowania rządziły wspólnie w powiecie kłodzkim przez ostatnie...

Michał Cisakowski ma odbudować struktury koła miejskiego Platformy Obywatelskiej w Kłodzku

Jak dowiedziała się nasza redakcja, to Michałowi Cisakowskiemu powierzone zostało zadanie doprowadzenia do porządku struktur PO w mieście Kłodzku i odbudowa silnego koła miejskiego...

Dobiega końca remont ul. Wolności w Kłodzku. Wykonawca przenosi sie na kolejny odcinek

W czwartek, 25 kwietnia br. na remontowanej ulicy Wolności położona została ostatnia warstwa ścieralna asfaltu. Popołudniu ulica ma już zostać otwarta dla ruchu i...

Wystawa, debata i warsztaty. Ciekawy weekend w Muzeum Papiernictwa

Interesująco zapowiada się ostatni kwietniowy weekend w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju. W piątek, 26 kwietnia br. o godzinie 16:00 muzeum zaprasza na wernisaż nowej wystawy...

3 KOMENTARZE

  1. ZASADNICZE PYTANIE ; DLACZEGO Burmistrz Kłodzka Piszko PRZYCZYNIA się do MARGINALIZACJI KŁODZKA . BRAK jakiejkolwiek INICJATYWY z Jego strony- brak zaangażowania, prowadzi do tego , że spotkanie dotyczące przyszłości Dolnego Śląska które odbywa się w Polanicy na KŁODZCZYŻNIE kończy się prezentacją , bez uwzględnienia Kłodzka jako ważnego CENTRUM GOSPODARCZEGO tej części Dolnego Śląska. KŁODZCZYZNA to ważny subregion Dolnego Śląska, to nie tylko turystyka i usługi , ale region który musi być ZNACZĄCYM OŚRODKIEM NOWOCZESNEGO PRZEMYSŁU, przysłowiową KRZEMOWĄ DOLINĄ , a Kłodzko jej siłą napędową. Należy wreszcie położyć kres , aby inni nie decydowali za Nas i przydzielali nam tylko to, „co spadnie z pańskiego stołu”.

  2. Pan Sekretarz Stanu IRENEUSZ ZYSKA ze Świebodzic zaprezentował plan rozwoju Dolnego Śląska w oparciu o projekty utworzenia Dolnośląskiego Okręgu Przemysłowego opartego między innymi na drodze S-8. Zakończył swój „projekt” na na Dzierżoniowie. Panie Ministrze – Kłodzko powinno być centrum tak zwanej KRZEMOWEJ DOLINY, więc proszę nie MARGINALIZOWAĆ TEGO MIASTA !!!

  3. Według treści artykułu Lądek Zdrój leży w Kotlinie Kłodzkiej , jak tak to pewnie Śnieżnik też. Idąc tym tropem można wysnuć wniosek że Himalaje to nie góry tylko kotliny..

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.