Koncert wybitnego francuskiego pianisty Michela Bourdoncle w dusznickim Dworku Chopina zainaugurował w sobotę, 10 czerwca br. tegoroczną edycję Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego.
Ubiegłoroczna inauguracja jubileuszowego sezonu Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego (X) przeszła do historii całego przedsięwzięcia, a jednocześnie zasugerowała, żeby w taki sposób rozpoczynać kolejne edycje. Koncertem wyjątkowym artystycznie i przygotowanym przez muzyka z charyzmą, który zaproponuje przemyślany i pięknie wykonany program. Dla przypomnienia – przed rokiem w Dworku Chopina wystąpiła z recitalem Maestra Lidia Grychtołówna. Sezon bieżący (XI) otworzył wybitny francuski pianista Michel Bourdoncle. Wykonawca koncertujący w wielu salach na całym świecie, a odwiedzający DFM po raz drugi.
Reakcja publiczności na jego wykonania, a która to wypełniła po brzegi tę niezwykle ważną dla muzyków salę koncertową, potwierdziła, że to artysta potrafiący swoje interpretacje i swoje umiejętności interesująco i przekonująco zaprezentować. Na wstępie usłyszeliśmy Sonatę nr 8 c-moll, op. 13 Patetyczną Ludwiga van Beethovena, następnie 2 Intermezza op. 118 Johannesa Brahmsa – oba utwory wykonane z energią i z przekonującym rozłożeniem emocji. Środkową część programu wypełniły 2 Preludia Claude’a Debussy oraz fragment Cerdaña Dèodata de Séveraca. Michel Bourdoncle ich odczytaniem i zaprezentowaniem potwierdził, że jest pianistą wybitnym, a dodatkowo, że świetnie interpretuje muzykę francuską. Valèe d’Obermann Franciszka Liszta i Błękitna rapsodia George’a Gershwina zamykały artystyczną propozycję na pierwszy wieczór XI edycji Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego.
Warto zauważyć, że reakcja publiczności miała dwie fazy. Najpierw cisza audytorium po wybrzmieniu ostatniego akordu utworu, a później fala entuzjastycznych oklasków. Tak było także po chopinowskich bisach, bo jakżeby inaczej, w Dworku Chopina muszą wybrzmieć kompozycje patrona miejsca.
Każdy sezon Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego przyjmuje wyjściową sentencję, kierunkową ideę. Tegoroczna myśl przewodnia to: „Ponad szczytami cisza” i została wzięta z wiersza Johanna Wolfganga Goethego. Wiersza, który obrósł legendami i niezliczonymi komentarzami, a będzie towarzyszył artystom, publiczności i organizatorom w czasie muzycznych wędrówek całej XI edycji DFM.
Mietek Kowalcze (fot. Andrzej Lemiesz)