Nowo udostępnione trasy rowerowe typu singletrack upodobali sobie miłośnicy e-bików, czyli rowerów z mocnym napędem elektrycznym. Niestety, po ich przejeździe single nadają się do poprawek. Czy takimi mopedami można korzystać z nowych leśnych tras rowerowych?
Dyskusja na ten temat rozpoczęła się, kiedy Zbigniew Łopusiewicz, były burmistrz Stronia Śląskiego na swoim profilu społecznościowym opublikował film, na którym zarejestrowany został przejazd grupy pięciu osób na e-bikach typu Falcon na strońskiej Pętli Rudka. Po ich przejeździe szutrowa trasa na zakrętach i podjazdach nadawała się do poprawek.
Po publikacji tego filmu od razu wybuchła dyskusja zwolenników i przeciwników ?elektryków?. Problem w tym, że dzisiejsze rowery elektryczne to pojazdy bardzo zróżnicowane i czasem ciężko stwierdzić, czy to jeszcze rower, czy już motor.
Signletracki, zbudowane u nas za niemałe pieniądze, przewidziane są do jazdy rowerem ? nie ma znaczenia czy tradycyjnym czy elektrycznym. Rowery elektryczne w polskim prawie poddane zostały kategoryzacji (na podstawie obowiązujących od 2017 r. przepisów unijnych). Podstawą kategoryzacji jest rozwijana prędkość i moc silnika. Są więc tradycyjne ?pedelce?, które rozwijają prędkość do 25 km/h i o sile silnika do 250 W, a ich napęd elektryczny działa tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje. Traktowane są w polskim prawie jako zwykły rower. W kategorii roweru elektrycznego znajduje się również e-bike, którego napęd może działać niezależnie od pedałowania, bo posiada manetkę gazu jak skutery czy inne motocykle. E-biki (ale i też ?pedelce?) mogą osiągać prędkość 45 km/h, a nawet i więcej, a moc ich silnika może być nawet powyżej 4 kW. Są producenci, którzy oferują e-biki o mocy 6000 a nawet i 14000 W. W polskim prawie te od 250 do 4000 W traktuje się jako motorowery, a powyżej 4000 W nie są w ogóle sklasyfikowane.
To powinno sprawę wyjaśnić, czy takie mopedy powinny poruszać się po leśnych trasach singletrack. Regulamin singli nie zabranie jazdy rowerami elektrycznymi. Wskazuje jedynie, że są to trasy rowerowe przeznaczone do turystycznego lub rekreacyjnego użytkowania, pierwszeństwo na nich mają rowerzyści, mogą się na nich poruszać piesi, a nie mogą pojazdy mechaniczne. Za to ustawa o lasach mówi wyraźnie, że ruch motorowerem, pojazdem silnikowym (samochodem, motocyklem czy quadem), a także zaprzęgiem konnym dopuszczalny jest w lesie tylko oznaczonymi drogami publicznymi. Singletracki do takowych nie należą. Tak więc informacja dla amatorów i posiadaczy e-bików nie jest dobra ? poruszanie się nimi leśnymi traktami i singletrackami może być uznane za złamanie prawa. I jak widać, nowe single nie są dostosowane do ciężkich, szybkich i z mocnym napędem elektryków.
jż
Film: fb/Zbigniew Łopusiewicz Burmistrz Stronia Śląskiego w latach 1994-2018