Na terenie Gminy Kłodzko zakończyła się na początku września br. realizacja programu usuwania wyrobów zawierających azbest. W tym roku usunięto ponad 59 ton takich materiałów.
Mieszkańcy gminy, którzy chcieli pozbyć się ze swojego terenu odpadów zawierających azbest, mogli złożyć wniosek o ich odbiór ze swojej nieruchomości. Przygotowane do transportu wyroby zawierające azbest wybrana w ramach postępowania firma odbierała i przekazywała do miejsca ich unieszkodliwienia.
Zadanie realizowane było przez gminę przy wsparciu środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w ramach „Ogólnopolskiego programu finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest” na rok 2020 – całkowita wartość zadania wyniosła 27 227,88 zł, z czego 18 360,00 zł stanowiło dofinansowanie.
Azbest jest materiałem, który kiedyś powszechnie używany był w budownictwie (m.in. do pokryć dachowych). Okazało się jednak, że może on powodować pylicę, a nawet chorobę nowotworową, gdyż z biegiem lat płyty azbestowo-cementowe ulegają korozji, a włókna, które dostają się do organizmu człowieka stają się źródłem chorób. Stąd też wyroby zawierające azbest są sukcesywnie usuwane i utylizowane, m.in. w ramach „Ogólnopolskiego programu finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”
red. (inf. fot. Gmina Kłodzko)