Dokładnie rok temu, 24 stycznia 2019 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie linii kolejowej nr 322 na odcinku Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie od Polskich Kolei Państwowych. Okazuje się jednak, że sprawa przejęcia nie jest taka prosta.
Radny wojewódzki Stanisław Jurcewicz w styczniu tego roku zapytał w formie interpelacji o to, jakie kroki zostały podjęte do tej pory w sprawie przejęcia linii kolejowej do Stronia Śląskiego. Okazuje się, że linia ta ma być przekazana na rzecz samorządu województwa na samym końcu, w piątym etapie (obecnie prowadzone są działania z przekazaniem trzynastu linii kolejowych z etapu III i IV, w tym m.in. Ścinawka Średnia – Radków).
Sprawa przejęcia linii kolejowej do Stronia Śląskiego jest bardziej problematyczna niż początkowo zakładano, bo co prawda PKP S.A. przeprowadziły jej inwentaryzację, ale okazało się, że znajdują się tutaj także środki trwałe należące do innej spółki – do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Ze względu na specyfikę sprawy i jej złożoność konieczne są dodatkowe analizy i konsultacje pomiędzy PKP S.A. a PKP PLK S.A. odnośnie możliwości zbycia ww. linii oraz stworzenia ścieżki proceduralnej przy tym zamierzeniu – czytamy w odpowiedzi na interpelację S. Jurcewicza, udzielonej przez PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu.
W związku z tym mają zostać podjęte rozmowy pomiędzy tymi dwiema spółkami kolejowymi zmierzające do uregulowania spraw własności i przyjęcia do PKP środków trwałych od PKP PLK. O możliwym najbliższym terminie przejęcia linii przez samorząd województwa i uruchomieniu połączenia kolejowego do Stronia Śląskiego nie ma jednak na razie mowy.
O nieczynnej linii kolejowej do Stronia Śląskiego i wstępnych deklarowanych terminach jej uruchomienia pisaliśmy w maju zeszłego roku tutaj: Kiedy pojedziemy pociągiem do Stronia?
jż
(Fot. ilustracyjne: pl.wikipedia.org)
Trasa S8 do Boboszowa ożywi teren Kotliny Kłodzkiej , wzrośnie zainteresowania turystyką, wzrośnie cena gruntów.
Przed budową hotelu w Karpaczu – Gołębiewski rozważał ten teren ale ze względu na ;kiepski układ komunikacyjny; wolał w Karpaczu. Ten teren ma wspaniałe możliwości rozwoju turystyki lato – zima , ale dopiero po zrealizowaniu S8 od Kłodzka do Boboszowa i rewitalizacji linii kolejowej Kłodzko – Stronie
10 prezesów i dwudziestu wiceprezesów oraz 150 dyrektorów i 380 z-ców dyrektorów o łącznm miesięcznym wynagrodzeniu 30 mln złotych nie jest w stanie się dogadać w kwestii zamiany gruntów o wartości 10.000 zł.
Ważną linię kolejową do Stronia Śląskiego PKP nie spieszy się przekazać , a pozbywa się tych, które dla ziemi kłodzkiej w najbliższej przyszłości nie będą mieć większego znaczenia.