W piątek, 3 lipca br. na „Kukułce” w Jaszkówce odbyło się zapowiadane dwa tygodnie temu spotkanie mieszkańców gminy wiejskiej Kłodzko z dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, Lidią Markowską. Tematem był przebieg drogi ekspresowej S8 w powiecie kłodzkim. Niestety, nie przyniósł on spodziewanych przez mieszkańców deklaracji, że GDDKiA odstąpi od rekomendowania wariantu A2, który przebiegać ma przez cztery wsie gminy wiejskiej Kłodzko. Jak jednak zapowiedziała dyrektor GDDKiA, żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte, a przed nami jeszcze dwa etapy przygotowywania inwestycji, podczas których wszystko się może jeszcze zmienić.
Na spotkaniu, które odbyło się pod wieczór (godz. 19.00) w zajeździe „Kukułka”, obecni byli dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lidia Markowska, senator Aleksander Szwed, poseł Marcin Gwóźdź, wójt gminy Kłodzko Zbigniew Tur i mieszkańcy gminy wiejskiej Kłodzko. Pojawili się także posłanka Monika Wielichowska oraz burmistrz Kłodzka, Michał Piszko.
Dyrektor GDDKiA Lidia Markowska przedstawiła informacje, które podczas projektowania drogi ekspresowej S8 doprowadziły do wyboru dwóch optymalnych wariantów: A2 (bez tunelu, omijający Góry Bardzkie i przez Laskówkę wjeżdżający do Podzamku i biegnący do Kłodzka przez Jaszkówkę, Wojciechowice i Boguszyn) oraz wariantu A4 (tunelem przez Bardo i wjeżdżający do powiatu od strony Boguszyna). Wariantem rekomendowanym przez GDDKiA jest wariant A2, chociaż jak przyznała dyrektor GDDKiA, wariant A4 jest w analizie wielokryterialnej korzystny w trzech punktach (społecznym, technicznym i środowiskowym), z kolei wariant A2 ma przewagę jeśli chodzi o koszty. Różnica między obu wariantami to 374 mln zł na korzyść wariantu A2 (wcześniejsze wyliczenia mówiły o różnicy aż 700 mln zł na niekorzyść wariantu A4). Różnice punktowe między obu wariantami są niewielkie, stąd do rekomendacji przez GDDKiA przeważył wariant tańszy. Jak powiedziała L. Markowska, na dzisiaj wariant A2 jest preferowany, jednak przed nami są jeszcze dwa istotne etapy: wydawanie decyzji środowiskowych i Koncepcja Programowa Inwestycji, podczas których wiele się może jeszcze zmienić i nie wiadomo, czy wariant A2 nadal będzie rekomendowany. Ostateczną decyzję podejmuje Minister Infrastruktury. W sierpniu GDDKiA ma złożyć wnioski do wydania decyzji środowiskowych: w wariancie A2 i A4. Trudno dzisiaj oszacować, ile ten etap potrwa (średnio około pół roku), potem jeszcze kilka miesięcy potrwa KPI, tak więc zanim zapadną ostateczne decyzje, mieszkańcy gminy wiejskiej Kłodzko w niepewności będą żyli jeszcze co najmniej rok.
Spotkanie momentami było burzliwe, górę brały emocje osób, których domy w wariancie A2 przewidziane są do wyburzenia. Przedstawiciel mieszkańców z Komitetu Mieszkańców Gminy Kłodzko Przeciwko Wariantowi A2 Na Nowo Projektowanej S8, Przemysław Czerniawski przedstawił dyrektor GDDKiA argumenty za budową S8 w wariancie A4 i przeciwko A2 i zapowiedział: – Rozumiemy potrzebę budowy tej drogi, nie zgodzimy się jednak na wybudowanie jej w wariancie A2, nie zgodzimy się na zaoranie pięciu wiosek i zrobimy wszystko, żeby droga w tym wariancie nie powstała. Podobne stanowisko, przeciwko wariantowi A2, zaprezentował ponownie także wójt gminy Kłodzko, Zbigniew Tur.
Spotkanie trwało blisko trzy godziny, mieszkańcy nie uzyskali jednak – tak jak oczekiwali – zapewnienia, że droga w wariancie A2 nie powstanie. Jak powiedziała dyrektor GDDKiA – żadne decyzje jeszcze nie zapadły i nic nie jest przesądzone. Podczas spotkania głos zabrał także Borysław Zatoka, radny powiatowy z okręgu lądecko-strońskiego z pytaniem, czy jest jeszcze czas, żeby zrobić krok do tyłu i tak przeprojektować przebieg drogi, żeby wyprowadzić ją w kierunku Boboszowa (estakadą nad Jaszkową do okolic Marcinowa i obwodnicy), a nie do Kłodzka, gdzie eska będzie kończyła swój bieg. Jak podkreślał B. Zatoka, pozwoli to w przyszłości poprowadzić S8 do Boboszowa, zniknie też problem wyburzeń i uciążliwości przebiegu drogi szybkiego ruchu przez wsie. Jak potwierdził podczas spotkania poseł Marcin Gwóźdź, są plany i trwają rozmowy ze stroną czeską o budowie drogi w kategorii S do granicy i dalej, na Wiedeń. Propozycja B. Zatoki nie znalazła jednak wsparcia wśród uczestników spotkania, nie zgadza się z nią także wójt gminy Kłodzko wskazując, że 4 – pasmowy wiadukt przebiegałby z kolei przez zabudowaną domami jednorodzinnymi Jaszkową.
Kolejnym etapem ma być złożenie wniosku przez GDDKiA o wydanie decyzji środowiskowych (w tym etapie planuje się oficjalne konsultacje społeczne) na dwa warianty przebiegu S8 w powiecie kłodzkim: A2 i A4. Mieszkańcy ostateczną decyzję mogą usłyszeć dopiero za rok.
Joanna Żabska