Kłodzko. 20 maja br. w budynku ?Dunsy? u o.o. Franciszkanów w Kłodzku odbyło się spotkanie z kandydatem do europarlamentu, Sławomirem Kłosowskim. Pochodzący z Wambierzyc, ale mieszkający w Opolu polityk Prawa i Sprawiedliwości zachęcał do udziału w wyborach do Europarlamentu. Podkreślał, że frekwencja jest dramatycznie niska i każdy głos jest ważny. Mówił, że w województwie opolskim do ostatnich wyborów poszło tylko 18% uprawnionych, a w Dolnośląskim niewiele więcej, bo 24%.
Europoseł relacjonował kilkudziesięciu zebranym słuchaczom swoją dotychczasową pracę w europarlamencie, pracę dla regionu, w którym działa i pomysły jakie realizuje. W swojej pracy mocno akcentuje rozwój gospodarki i infrastruktury. Skutecznie zabiegał o budowę obwodnic m.in. Nysy, Kędzierzyna-Koźla, czy Niemodlina. Opowiadał, że tylko dzięki powstaniu jednej obwodnicy wokół niewielkiego miasta zdecydowało się wzdłuż niej zainwestować ponad siedmiu dużych przedsiębiorców.
W swoich planach dotyczących Dolnego Śląska podkreślał potrzebę odbudowy połączeń i portów na rzece Odra, pogłębienia samej rzeki oraz ciekawego projektu, który kanałami połączy rzekę Odra oraz Dunaj. Podobne koncepcje istniały już w głowach niemieckich inżynierów przed I wojną światową, ale teraz pomysł powrócił i razem z europosłami z Czech, Niemiec i Słowacji postanowili go zrealizować. Zwłaszcza Czesi są zdeterminowani do jego utworzenia. Projekt zainicjowany przez posła Kłonowskiego ?Przekop Odry w kierunku Dunaju? ma więc jak najbardziej szanse na zrealizowanie, zwłaszcza, że odcinek, który by to tak naprawdę połączył wynosi tylko 7 km.
Z kolejnych ciekawych projektów powstających w ramach tej samej drużyny, której jednym z pomysłodawców jest właśnie S.Kłonowski, tyle, że poszerzonej o Węgrów i Chorwację, jest projekt Transeuropejskiego Szlaku Transportowego (TNT) prowadzący od portu Świnoujście nad Morzem Bałtyckim, a kończący się w Dubrowniku nad Morzem Adriatyckim. Trasa o nazwie Via Sudetia byłaby bliźniaczym projektem już rozpoczętym o nazwie Via Carpathia, a idącym po wschodniej stronie RP. Poseł podkreślał, że warto pójść tą drogą, zwłaszcza, że drogi ekspresowe muszą korzystać wyłącznie ze środków rządowych, a trasy TNT otrzymują wparcie z UE na poziomie 80% dofinansowania.
Sławomir Kłosowski dał się także poznać w obecnym europarlamencie jako obrońca krzywdzącej polskich transportowców dyrektywy unijnej i z ramienia ECR (Europejscy Konserwatyści) walczył z tymi regulacjami, co zakończyło się sukcesem. Występował także przeciw budowie omijającego Polskę rurociągu Nordsteram 2 oraz przeciw ustawom o nazwie Acta 2.
Maciej Sergel