Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu wydał decyzję środowiskową dla odcinka drogi ekspresowej S8 Łagiewniki – Wrocław (Magnice). To oznacza, że zatwierdzony został rekomendowany przez GDDKiA wariant przebiegu tego odcinka (WPR1).
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (tzw. decyzja środowiskowa) to bardzo ważny krok w realizacji inwestycji. Określa ona wariant, w jakim będzie realizowana droga ekspresowa. Jej wydanie poprzedzone było szczegółową analizą różnych wariantów trasy z uwzględnieniem aspektów technicznych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych, a także spotkaniami informacyjnymi i konsultacjami społecznymi.
Zaplanowana na tym odcinku inwestycja przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, z zapewnioną rezerwą terenu pod trzeci pas ruchu w pasie rozdziału. Trasa o długości 32,6 km zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Jordanów Śląski, Sobótka, Kąty Wrocławskie i Kobierzyce.
W ramach zadania zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych:
- węzeł Łagiewniki – połączenie z drogą wojewódzką nr 384,
- węzeł Trzebnik – połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39,
- węzeł Jordanów Śląski – połączenie z drogą krajową nr 8 oraz drogami powiatowymi DP2075D oraz DP1989D,
- węzeł Owsianka – połączenie z drogą wojewódzką nr 346,
- węzeł Chrzanów – połączenie z drogą krajową nr 8 oraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8.
Droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie liczyła ok 80 km. Realizacja trasy została podzielona na krótsze odcinki: Kłodzko – Ząbkowice Śląskie (pododcinek Kłodzko – Bardo i Bardo -Ząbkowice Śląskie), Ząbkowice Śląskie- Łagiewniki oraz Łagiewniki – Wrocław (Magnice). Podział inwestycji na krótsze odcinki ma sprawić, że jej przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizacja będą przebiegały sprawniej.
Dla odcinka Łagiewniki – Ząbkowice Śląskie oraz dla pododcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo zakończyły się już konsultacje społeczne prowadzone przez RDOŚ we Wrocławiu w ramach procedury wydawania decyzji środowiskowej. Uzyskanie decyzji środowiskowych dla tych odcinków planowane jest w IV kwartale tego roku. Natomiast kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Bardo – Kłodzko będzie możliwa po analizie połączenia tego odcinka z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46.
Realizacja drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Barda planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2023-2027.
(Źródło: GDDKiA we Wrocławiu)