8.1 C
Kłodzko
czwartek, 28 marca 2024
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA WYBORCZA
REKLAMA WYBORCZA

Droga ekspresowa S8 do Boboszowa. Od kilku lat gotowe jest studium korytarzowe

W ostatnim czasie głośno zrobiło się o decyzji o przedłużeniu drogi ekspresowej S8 z Kłodzka do Boboszowa. Znalazła się ona w opracowywanym właśnie przez rząd Narodowym Planie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (zobacz: Decyzja zapadła: droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka zostanie przedłużona do Boboszowa!). Nie wiadomo jeszcze, jaki będzie jej przebieg, ale w tym miejscu warto przypomnieć, że gotowe Studium Korytarzowe dla drogi S8 z Wrocławia do Boboszowa powstało już 2015 roku. Opracowaniem zajął się Instytut Rozwoju Terytorialnego z Wrocławia, na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Opracowanie miało być wówczas silnym argumentem za budową drogi ekspresowej z Wrocławia do granicy państwa. Gotowy projekt miał skłonić ówczesny rząd do decyzji o konieczności budowy drogi ekspresowej w naszym regionie. Wówczas rząd podjął jednak decyzję o rozbudowie DK-8 z Wrocławia w parametrach 2+1, a modernizacja krajowej ósemki kończyć się miała w Kłodzku. Argumentowano, że strona czeska nie ma w planach budowy drogi ekspresowej po swojej stronie, więc projekt zaniechano, a gotowe Studium Korytarzowe odłożone zostało do szuflady.

Decyzja o tym, żeby jednak DK-8 z Wrocławia do Kłodzka miała rangę drogi ekspresowej podjął premier Mateusz Morawiecki w 2017 r. i prace dokumentacyjne są już zaawansowane, a w sierpniu tego roku ogłoszono, że droga S8 pójdzie jednak do granicy państwa w Boboszowie. W 2015 r. w Studium Korytarzowym wskazano 3 warianty przebiegu S8 z Wrocławia do Boboszowa. Wiemy już jak ma przebiegać aktualnie ekspresówka z Kłodzka do Barda, decyzja o ostatecznym przebiegu na odcinku Baro-Kłodzko jeszcze nie zapadła, warto jednak zobaczyć, jaki jest pomysł na przebieg S8 z Kłodzka do Boboszowa.

Zespół – pod kierownictwem Macieja Zatheyja – przygotował trzy warianty przebiegu. Dwa omijają zupełnie miasto Kłodzko od wschodu (wariant 1 i 3), w trzecim droga ekspresowa przebiega przez Kłodzko i Bardo (wariant 2). Zespół wskazał wówczas że najlepszym jest wariant 3: – W wyniku przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, najkorzystniejszym wariantem, który uzyskał największą liczbę punktów jest Wariant 3. Realizacja tego wariantu pozwoli osiągnąć cele krótko i długoterminowe. Jednym z celów, które można będzie osiągnąć w krótkim okresie czasu poprzez budowę drogi klasy S, będzie obsługa większej liczby ludności oraz większej liczby ośrodków miejskich. Poprawa dostępności transportowej spowoduje ożywienie gospodarcze tych terenów i będzie przeciwdziałać negatywnym zjawiskom społecznym (wysokie bezrobocie, odpływ ludności). W dłuższej perspektywie czasu powstanie szybkie połączenie komunikacyjne Wrocławia z Brnem oraz Wiedniem – czytamy w podsumowaniu projektu.

Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecyduje się sięgnąć do gotowych projektów? Na razie nie wiadomo.

Wariant 1:

Wariant 2:

Wariant 3:

Całe opracowanie Studium Korytarzowe oraz mapy w dużej rozdzielczości można znaleźć tutaj: https://irt.wroc.pl/strona-231-studium_korytarzowe_przebiegu.html

WAŻNE TEMATY

Pawilon wejściowy do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju przeszedł kosztowny remont

Blisko 2 mln zł kosztował remont zabytkowego pawilonu wejściowego do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju. Jego stan z roku na rok się pogarszał, trzeba było...

Zapałki jubileuszowe z Bystrzycą Kłodzką w roli głównej. Na pudełkach obrazy lokalnych artystek

Piękne, kolekcjonerskie zapałki, na których lokalne artystki uwieczniły architekturę Bystrzycy Kłodzkiej, są od niedawna w bystrzyckim Muzeum Filumenistycznym. Ten nieszablonowy cykl powstały z okazji...

Pierwszy miesiąc działalności Lokalnego Punktu Informacyjnego dla Magazynu Zielonej Energii „Młoty”

Od 5 lutego 2024 roku w Bystrzycy Kłodzkiej działa Lokalny Punkt Informacyjny dla Magazynu Zielonej Energii „Młoty”. Od początku funkcjonowania cieszy się dużą popularnością,...

Wiosenna feeria barw na tle staromiejskich murów w Kłodzku

Tylko przez chwilę, wczesną wiosną, w samym centrum staromiejskiej części Kłodzka można zobaczyć feerię barw kwitnących obok siebie drzew. Przy ul. Zofii Stryjeńskiej, obok...

Na ostatniej w tej kadencji sesji Rady wręczono tytuły Honorowych Obywateli Miasta Kłodzka

Podczas ostatniej już w kadencji 2018-2024 sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się w czwartek 28 marca br. wręczono tytuły Honorowego Obywatela Miasta...

Wielkanocny string art w bibliotece w Krosnowicach

Z okazji zbliżającej się Wielkanocy w Filii nr 2 Biblioteki Publicznej Gminy Kłodzko w Krosnowicach odbyły się warsztaty tworzenia królików i pisanek metodą string...

Kandydatka na burmistrza Kłodzka z PiS Jolanta Kobak zaprezentowała kandydatów na radnych i program

W środę 27 marca br. na moście gotyckim w Kłodzku kandydująca na burmistrza miasta Kłodzko Jolanta Kobak z ramienia Prawa i Sprawiedliwości zaprezentowała swój...

Grupa PGE po raz 24. posadzi lasy pełne energii

PGE Polska Grupa Energetyczna rozpoczyna 24. edycję programu środowiskowego „Lasy Pełne Energii”, w ramach której pracownicy Grupy PGE wraz z rodzinami i społecznością lokalną...

Pierwsza sesja Rady Seniorów Gminy Kłodzko III kadencji

We wtorek, 26 marca br. odbyła się pierwsza sesja Rady Seniorów Gminy Kłodzko nowej - III kadencji. Jej członkowie otrzymali zaświadczenia o powołaniu, które...

Od trzech lat nie ma sobie równych! Katarzyna Węgrzyn obroniła tytuł mistrzyni Polski!

Pochodząca z Trzebieszowic Katarzyna Węgrzyn została po raz trzeci z rzędu mistrzynią Polski w grze pojedynczej kobiet! W finałowym spotkaniu 92. Indywidualnych Mistrzostw Polski...

Pawilon wejściowy do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju przeszedł kosztowny remont

Blisko 2 mln zł kosztował remont zabytkowego pawilonu wejściowego do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju. Jego stan z roku na rok się pogarszał, trzeba było...

Narkotyki i broń odkryli policjanci u mieszkańca powiatu kłodzkiego

W ramach rozpoznania rejonu służbowego dzielnicowi z Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku ustalili, że jeden z mieszkańców powiatu kłodzkiego może w miejscu zamieszkania posiadać...

Tragedia przed świętami. Rodzina ze Starego Wielisławia w pożarze straciła dobytek życia. Potrzebna pomoc!

We wtorek, 26 marca br. w wyniku pożaru domu, który wybuchł tuż nad ranem (godz. 4.00), dobytek życia straciła trzyosobowa rodzina ze Starego Wielisławia....

22 KOMENTARZE

  1. Nie studiowałem map z dawnych i obecnych lat, ale droga ekspresowa przez wieś Smreczynę budzi moje poważne wątpliwości. Chyba będą protesty mieszkańców. Może S8 poprowadzić lewą lub prawą stroną Rowu Nysy Kłodzkiej omijając domostwa. Są jeszcze estakady i tunele.

    • Każdy widzi swój interes, ale droga obok miejscowości daje wszystkim szansę na rozwój, ale trzeba wykazać inicjatywę – już myśleć , planować wspólnie z gminą.

  2. do” Rajl”. Ja mam przedwojenną Niemiecką mapę sztabową na której jest zaznaczony budowany nowy odcinek tej drogi. Mam również Czeską mapę drogową z 1998 roku z zaznaczonymi planowanymi drogami. Między innymi jest zaznaczona trasa z Brna w kierunku granicy z Polską. Więc nie wciskaj kitu, że powrót do budowy drogi z Wrocławia w kierunku Wiednia jest niemożliwy. Czesi już mają poza sobą złe skojarzenia z tą drogą. Wiele lat minęło od czasów międzywojennych , żyjemy w innych realiach politycznych i gospodarczych Europy. Drogi szybkiego ruchu w obecnym czasie są konieczne dla sprawnego funkcjonowania gospodarczego zarówno Polski i Czech o czym MY i ONI wiedzą i nie kierują się już strachem związanym z aneksją terenów zamieszkałych przez NIEMCÓW SUDECKICH.

  3. Czesi mają kompleks na temat tej drogi od 1938 roku, kiedy to autostradę Wrocław-Wiedeń wymyślili im Niemcy. Powstały nawet dwa lub trzy odcinki, m.in na północ od Brna. Jej przebieg widać na radzieckich mapach z końca II wojny Światowej. Warto to zobaczyć.
    http://maps.mapywig.org/m/Russian_and_Soviet_maps/series/200Kx4/M-33-XVII,XVIII,XXIII,XXIV_OLOMOUCZ-6_1945.jpg
    Przebieg miedzy Kłodzkiem a Bystrzycą:
    https://polska-org.pl/913346,foto.html?idEntity=555577
    Podsumowując, Czesi nigdy się na te drogę nie zgodzą!!

  4. Ad vocem…

    Ad. Romano.
    Mocium Panie posiadłeś wiedzę tajemną. I monopol na nią. Wiesz bowiem Micium Panie najlepiej o zamiarach Czech i Polski w kwesti dróg.
    Oczywistym jest, że Polacy i Czesi muszą się dogadać. A i sama budowa trasy Wrocław-Kłodzko musi potrwać. I nikt nie będzie budował drogi „donikąd”. To oczywiste. A opracowania, plany itp. siłą rzeczy wyprzedzają praktykę. To stare jak świat. Uznając prawo każdego do krytyki proszę o mniej emocji, ochów i achów.
    Pożycz proszę Acan swą magiczną kulę albo….fusy.
    Zdrówka życzę.
    Ad. Bolek
    A cóż wspólnego mają wiedeńskie plany ograniczeń wjazdu do miasta z budową korytarzy drogowych, dojazdu do wiedeńskiego ringu itd.
    Janko III S. wprawdzie szedł długo i krętymi drogami ale z jakim efektem. Aż strach pomyśleć co by było gdyby miał schnell ścieżka?!
    Najlepszego życzę…

    • @Mirek – chyba tu niepotrzebne mędrca szkiełko, ni oko. Wystarczy śledzić publikacje na kilku branżowych portalach, choćby zdoprawy.cz . Tam są rzetelne i aktualne informacje o tych zagadnieniach. I jeszcze jedno trzeba oddać Czechom, patrząc na ich koncepcje widać jakąś metodykę, są opracowania, jedno z drugim się łączy, jedno z drugiego wynika, jakaś spójność, logika, nawet dla osób mniej wtajemniczonych wszystko jasne, przejrzyste. Po naszej stronie widać rzeczy przeciwne i głównie dominuje chaos. A kiedy u nas do władzy dojdzie nowa miotła, kiedy zmieni się szefostwo choćby GDDKIA, znowu wszystkie projekty, które nie będą w bieżącej fazie realizacji, jak zwykle pójdą w kosz i od nowa: nowe studium, projekty, uwarunkowania, koncepcje, itd. Nie pieniądze są u nas największą bolączką, tylko brak spójności w koncepcjach, kiedy każdy następny geniusz bierze się za temat od nowa, po swojemu.

    • @Mirek-sam napisałeś, że „opracowania i plany wyprzedzają praktykę”…widzisz…jedni planują budowę dróg, inni ograniczenia transportu prywatnego. Wiedeń to tylko przykład. Większość dużych europejskich miast dąży do ograniczenia prywatnego ruchu samochodowego lub wyeliminowania go całkowicie( czy nam się to podoba czy nie-nas też to czeka) Kto z naszych mieszkańców chce dojechać do tej symbolicznej obwodnicy Wiednia to i obecnymi drogami dojedzie. Po co rozorać resztę Ziemi Kłodzkiej? Żeby warszawiak miał szybciej i bliżej? Nie warto! Będzie hałas i smrodek a korzyści znikome. W Europie już mieli autostrady- teraz przesiadają się na kolejkę i rower. Teraz jest eko, wege i czyste powietrze i na tym można zarobić a na tym połączeniu z Boboszowem to myślę, że niewiele w stosunku do strat. Ważna jest dobra i szybka droga łącząca Kłodzko z Wrocławiem. Pozostałe drogi wystarczy, że będą miały porządną nawierzchnię i tam gdzie trzeba dodatkowy pas.

  5. Żadne rozmowy nie są prowadzone. Nawet w sprawie Turowa rząd polski nie potrafi się dogadać, a Czesi tylko liczą jak kara dla Polski rośnie

  6. Posiadam czeską mapę drogową z 1998 roku na której jest zaznaczony między innymi planowany przebieg drogi szybkiego ruchu między Brnem i Moravską Trebovą w kierunku granicy polskiej do miejscowości Stity ( na zachód od Sumperka ). Jak widać skończyło się na planach. Świadczy to jednak , że Czesi brali pod uwagę połączenie z Polską przez Boboszów. Przystąpienie do rozmów w sprawie budowy takiego korytarza drogowego zapewne umożliwi obu stronom , polskiej i czeskiej zrealizować to przedsięwzięcie.

    • Od Moravskiej Trebovy do granicy z Polską jest jeszcze daleko i to przez trudny, górzysty teren. Połączenie Brna z MT nadal jest planowany.

  7. Z CZECHAMI ROZMOWY JUŻSĄ PROWADZONA NA ŁAMACH UNI. INFORMACJA BEDZIE PEWNIE W ODPOWIEDNIM CZASIE UDOSTĘPNIONA, JAKIE EFEKTY.

    CZECHY wyznaczaja już nowy korytarz do granicy.

    • CZECHY jeszcze nawet nie skonczyli glowny wezel. Na odcinku Pardubice-Olmouc jedzie sie jescze polnymi drogami;) Odcinek Jaromer-Trutnov bedzie gotowy najszybciej 2029. Trudno tu mowic o dalszych planach tajnych jesli obecne nie sa zrealizowane.

  8. Jaka korzyść z takiej drogi jeśli wjazd na nią będzie gdzieś pod Złotym Stokiem a następny pewnie pomiędzy Bystrzycą a Międzylesiem? Samochody tylko przejadą przez nasz teren zostawiając dymek spalin i hałas. Nie zjedzą u nas, nic nie kupią, nie przenocują. Warszawiacy czy gdańszczanie beda zachwyceni szybkim połączeniem z południem i to oni będą mieli korzyści.
    Zanim ona powstanie do Wiednia nie będzie można wcale wjechać prywatnym autem. Zostaniemy z bublem generującym problemy. Wystarczy przeczytać plany ograniczenia ruchu samochodowego w dużych miastach tworzone w Austrii. Dokąd tą droga pojedziecie? Na obwodnicę Wiednia???

    • Jak będzie budowana droga, to zaraz podskoczą ceny gruntów w pobliżu przy zjazdach zaraz powstaną centra usługowo-handlowe, hotele . Tak się dzieje na całym świecie .
      Niech tylko ruszy budowa , to zaraz Gołębiewski wystartuje z zakupem terenu pod swój hotel.

  9. Wariant Nr-2 drogi S-8 do Boboszowa jest najbardziej optymalny, z korektą przebiegu miedzy Bardem i Kłodzkiem przez tunel. Stworzy to najkrótsze połączenie zarówno do Boboszowa i do Kudowy ( S-8 do Boboszowa i droga DK- 46 do Kudowy.

    • Najkrotsze polaczenie dokad? Do Klodzka teraz mamy calkiem mila droge z widokami. 10 minut szybciej do Galerji Twierdza nas nie uratuje. Do Wroclawia? Jesli ktos chce Wroclaw tam sobie zalatwi prace i mieszkanie i sie przenosi. Sadze ze lepiej placa w Szkodzie w Kwasinach niz w Amazon lub Ikea.

  10. Wszystko fajnie, pięknie. Odkładając na bok mrzonki i obietnice wyborcze – to trudno mówić o międzynarodowych korytarzach transportowych, kiedy się z partnerami niczego nie uzgadnia. Rozmowy z Czechami chyba na podobnym etapie, jak w sprawie kopalni Turów, gdzie Polacy ustami premiera Morawieckiego, który powiedział już chyba wszystko co tylko ktoś chciał usłyszeć – ogłaszają wielki sukces. A Czesi robią oczy jak 5 koron, bo o niczym nie wiedzą. Kilka dni temu na czeskim portalu branżowym kolejny artykuł opisujący jak to Polacy zamierzają sobie zrobić drogę, która skończy się w polu, a ściślej nieopodal dawnej strażnicy. Bowiem Czesi do 2030 nie przewidują tam robić nic, nawet łącznika do krajowej drogi. Niby do autostrady jest około 40km, jak już się dwa większe auta pod wiaduktem w Dolní Lipce jakoś miną to powinno pójść z górki. O ile ktoś zna dojazd, bo oznaczenia na czeskich drogach, zwłaszcza podrzędnych, to takie trochę nieoczywiste. No i tu się pojawia pytanie, czy o takie korytarze międzynarodowe wszystkim nam chodzi.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.