Ósmy sezon Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego dobiega końca. Czas więc na krótkie podsumowanie z punktu widzenia organizatorów.
Ważność, ba, popularność przedsięwzięcia, a także oczekiwania dużej grupy naszych stałych fanów sprawiły, że nie mogliśmy zrezygnować z koncertów. Poddać się przekonaniu, że w trakcie epidemii nie będzie na nie zapotrzebowania. Odwrotnie – założyliśmy, że dobrze wykonana i zaprezentowana muzyka, a z nią poezja, mogą wspierać naszych odbiorców w trudnym czasie. I takie podejście sprawdziło się w praktyce. Nie tylko fanklub czekał na kolejne przedsięwzięcia VIII sezonu DFM. Grono odbiorców naszych koncertów znacznie się w tym roku poszerzyło. Dobór artystów, repertuaru, który wykonywali (w tym upamiętniali rocznice Fryderyka Chopina i Jana Pawła II), staranność realizacji dźwięku i obrazu przysporzyły nam dużą grupę osób regularnie oglądających koncerty w sieci. Udana współpraca z samorządami, stowarzyszeniami, proboszczami i właścicielami pałaców to takie dotychczasowe (i obecne) doświadczenie, które pozwoliło realizować nagrania w pięknych wnętrzach. Zwraca uwagę strona techniczna realizacji – o niej będzie jeszcze mowa. Bardzo pomaga w budowaniu nastroju, ba, wspólnych emocji widzów, których w e-koncertach po prostu nie ma na widowni. A oto krótkie przypomnienie kolejnych przedsięwzięć. Z linkami do transmisji na kanale TV Sudeckiej.
Sezon e-koncertów rozpoczęliśmy transmisją 13 września. Zagrali Zuzanna i Maciej Batorowie na organach Kościoła Pokoju pw. Trójcy Świętej w Świdnicy. Na program artyści wybrali m.in.: Johann Sebastian Bach, Sinfonia BWV 29, Vater unser BWV 682, Preludium in G BWV 568, Adam Taylor Opowieści podręcznej, Edward Grieg Morgen, Anitras danset, Åsa døde, Mikołaj z Krakowa Hajducki, Josef Gabriel Rheinberger Scherzo, Intermezzo, Fryderyk Chopin Fuga a-moll.
Od strony filmowej pierwszy koncert pokazał pomysły realizatorów z Telewizji Sudeckiej dotyczące ujęć, wykorzystania zdjęć z dronów, a także sposobu włączania do całości recytacji wierszy Jana Pawła II. Wierszy wybranych i przygotowanych przez Grzegorza Łukawskiego – aktora Teatru Im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – dla upamiętnienia 100 rocznicy urodzin Papieża. Konsekwentne, staranne i profesjonalne „ekranizowanie” muzyki, słowa oraz wnętrz i krajobrazów sprawiło, że każdy koncert ma również warstwę miłą dla oka. Brawo TV Sudecka!
Tydzień później swój program przedstawił w e-koncercie The Time Quartet w składzie: Maksymilian Grzesiak, Katarzyna Boniecka, Aleksandra Demowska-Madejska, Małgorzata Maśluszczak. Nagrano go w pałacu Kamieniec, a zespół zaprezentował: Feliks Mendelssohn-Bartholdy Kwartet smyczkowy a-moll op. 13, nr 2, Stanisław Moniuszko I kwartet smyczkowy d-moll, Ignacy Jan Paderewski Mazurek B-dur, Fryderyk Chopin Nokturn Es-dur, op. 9 nr 2.
27 września duet Mateusz Rzewuski – organy Krzysztof Grzybowski – klarnet zaprezentował się w bardzkiej bazylice. Interesująco zabrzmiało połączenie tych dwóch instrumentów. Artyści wykonali następujący program: Carl Baermann Adagio, Johann Sebastian Bach Preludium Es-dur, Max Reger Toccata a-moll, Feliks Mendelssohn-Bartholdy I sonata organowa f-moll, Max Reger Albumblatt, Max Bruch Romanze op. 85, Maurice Ravel Pavane pour une infante defunte.
Tydzień później – 4 października przenieśliśmy się do klasztoru cystersów we Francji. Duo Fortecello w składzie: Anna Mikulska – wiolonczela Philippe Argenty – fortepian zagrało w kościele opactwa Abbaye de l’Étoile w Archigny. Artyści przedstawili program: Fryderyk Chopin Nokturn op. 9 nr 2, Johannes Brahms Sonata nr 2 F-dur, op. 99, Camille Saint-Saëns Taniec Śmierci, op. 40
Taka wędrówka za artystami była możliwa dzięki współpracy ze stowarzyszeniem Association pour la sauvegarde de l’abbaye de l’Étoile oraz z urzędem gminy Archigny. Koncert realizowali; dźwięk: Alexandre Griffiths, obraz: Romek Gąsiorowski
Następny koncert to także efekt współpracy. Tym razem DFM podjął kooperację z samorządem Dusznik Zdroju. W Teatrze Zdrojowym im. Fryderyka Chopina zagrało Cracow Duo – Kalinowski & Szlezer. W takim oto programie: Camille Saint-Saëns Łabędź, Ludwig van Beethoven Sonata C-dur, Fryderyk Chopin Sonata g-moll.
18 października e-koncerty Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego zaprowadziły nas do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Duo Magdalena Kulig & Maciej Zimka wykonało program złożony z pieśni. W trakcie transmisji usłyszeliśmy: Mieczysław Karłowicz Smutną jest dusza moja, Nie płacz nade mną, królewno ma złota, Po szerokim morzu, Na spokojnym ciemnym morzu, Fryderyk Chopin Smutna rzeka, Christoph Willibald Gluck O del mio dolce ardor z opery Paride ed Elena, Giulio Caccini Amarili, mia bella, Georg Friedrich Haendel Stille amare z opery Tolomeo, Piotr Czajkowski Nie wier moj drug, Stanisław Moniuszko Kozak.
30 października zajrzeliśmy po raz kolejny do wnętrza Bazyliki Mniejszej Nawiedzenia NMP w Bardzie, a także oglądaliśmy jej otoczenie. Małgorzata Rocławska oraz Błażej Musiałczyk zaprosili nas do wysłuchania nastepujących kompozycji: Johann Sebastian Bach Piece d`orgue BWV 572, Johann Sebastian Bach Nun komm der heiden Heiland BWV 659, Johann Sebastian Bach Aus liebe will mein Heiland sterben z Pasji wg św. Mateusza BWV 244, Marian Sawa Magnificat na sopran i organy, Anna Rocławska-Musiałczyk Psalm 102 – Mòdlëtwa ùcemiãżonégò, Gabriel Fauré Après un rêve, Michał Lorenc Ave Maria. Psalm 102 śpiewany w języku kaszubskim to efekt współpracy z Międzynarodowym Letnim Festiwalem Organowym Tucholi.
I to prawie wszystko o tym sezonie. Od strony organizacyjnej. Prawie, bo czeka nas jeszcze niespodzianka, jeszcze jeden koncert na podsumowanie e-sezonu Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego. Niedługo transmisja. Bądźcie z nami.
Całość przedsięwzięcia była możliwa do przygotowania i upowszechnienia w internecie dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury. Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura w sieci.
(inf. DFM)
Dolnośląski Festiwal Muzyczny swoim patronatem objął także nasz portal.