4.2 C
Kłodzko
sobota, 20 kwietnia 2024
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Czy droga ekspresowa musi iść przez Kłodzko? Po spotkaniu z projektantami w Kłodzku

Pytanie, czy droga ekspresowa musi iść przez Kłodzko pojawiło się na poniedziałkowym spotkaniu z projektantami drogi ekspresowej. Padły też inne: czy w ogóle realne jest, żeby droga ekspresowa powstała? W jakim czasie mogłaby zostać wybudowana? I w końcu, co budujemy: drogę ekspresową czy przebudowujemy DK8?

Konsultacje, które odbyły się w poniedziałek, 10 czerwca br. w kłodzkim ratuszu dotyczyły czterech wariantów przebiegu drogi ekspresowej przez tereny samego miasta Kłodzka. W przeciwieństwie do wcześniejszego spotkania w gminie wiejskiej Kłodzko, do Urzędu Miasta w Kłodzku przybyło zdecydowanie mniej mieszkańców, za to pojawiło się wielu samorządowców i parlamentarzystów: senator Aleksander Szwed, posłanka Monika Wielichowska, radny sejmiku wojewódzkiego Stanisław Jurcewicz, starosta kłodzki Maciej Awiżeń, burmistrz Kłodzka Michał Piszko, wójt gminy Nowa Ruda Adrianna Mierzejewska, radni powiatowi i radni miejscy.

Pojawiła się także sama dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lidia Markowska, która, jak powiedziała na powitanie, jechała z Wrocławia do Kłodzka 2 godz. i 20 minut i ma nadzieję, że w przyszłości będzie się tą trasą podróżowało mniej niż godzinę.

Który wariant najlepszy dla Kłodzka?

Z zaproponowanych czterech wariantów, władze Kłodzka interesują tylko dwa ? te, które przebiegają po istniejącym śladzie DK8 i estakadzie. Powód jest prosty: jak wskazywali projektanci stan starej estakady jest zły i nie nadaje się ona do naprawy. Z czasem trzeba więc będzie pomyśleć o postawieniu nowej ? a to są ogromne koszty. Jeśli „eska” nie pobiegnie po estakadzie (w dwóch wariantach przewidziane jest wybudowanie dwóch równoległych do siebie dwupasmowych estakad), to za kilka lat trzeba będzie zmierzyć się z ogromnymi kosztami budowy nowej ? na to na pewno nie pozwoli ani budżet miasta ani powiatu.

Droga ekspresowa w Kłodzku ma kończyć się za skrzyżowaniem ul. Zajęczej z DK8, zaraz obok wjazdu na kłodzką obwodnicę. Władze Kłodzka najbardziej interesowało to, aby ekspresówka przebiegała przez estakadę, ale też, żeby rozwiązania zjazdu z drogi ekspresowej na skrzyżowaniu ul. Noworudzkiej z drogą krajową na wysokości galerii handlowej były korzystne dla terenów inwestycyjnych miasta. Przyczyna jest prosta ? zlokalizowane są tam działki miejskie, które gmina chce sprzedać pod rozbudowę galerii. W dwóch wariantach ?eska? zabiera sporą część gminnych działek, co jest nie do przyjęcia dla burmistrza Kłodzka, Michała Piszko. Obie gminy: wiejska i miejska optują wspólnie za wariantem A4 (tzw. turkusowym), z modyfikacją w samym Kłodzku: – W opracowaniu dotyczącym zbiegu ulic Piłsudskiego i Noworudzkiej chodzi o zastosowanie zajadów i komunikacji z wariantu 3 lub 1. W wariancie nr 1 mamy rozwiązania tzw. karo, które daje nam możliwość znakomicie skomunikowania i osób przyjeżdżających z Nowej Rudy do Kłodzka, jak i również jadących osób do Kudowy ? i to jest jeden wariant na którym nam zależy ? mówi Michał Piszko. – Będę bronił jak niepodległości, aby w tych dwóch wariantach, które są projektowane, a więc W1 i W4 nie było ?skonsumowania? jednej z kluczowych nieruchomości z punktu widzenia finansów miasta ? mam na myśli tutaj dwie działki zlokalizowane za kinem Cinema D, które miasto chce w przyszłości sprzedać.

Z tytułu sprzedaży działki miasto liczy na dochód do budżetu rzędu 7-8 mln zł przy założeniu, że galeria handlowa będzie chciała się rozbudowywać do trzeciego etapu. Projektanci z firmy Helcrow Group potwierdzili, że w samym Kłodzku warianty można będzie mieszać.

Cztery analizowane warianty. Gmina miejska i wiejska Kłodzko chcą wyboru wariantu A4

Droga ekspresowa w mieście może rodzić problemy

Pojawiły się jednak głosy, że przebieg drogi ekspresowej po starym śladzie ?ósemki? w Kłodzku będzie rodził wiele problemów, ponieważ wyłączona z ruchu lokalnego zostanie estakada. – Pamiętajmy o tym, że drogi klasy S wykluczają ruch pojazdami wolnobieżnymi, czyli pojazdy typu ciągniki rolnicze nie będą mogły z tej drogi korzystać ? mówi Jacek Hecht, radny powiatowy i rolnik z Kłodzka. – Oznacza to, że rolnicy z południowej części Kłodzka, którzy mają gospodarstwa po drugiej stronie Nysy Kłodzkiej i do tej pory przejeżdżali przez estakadę, nie będą mogli z niej korzystać. Więc którędy pojadą? Przez centrum miasta. Obie części Kłodzka zostaną pozbawione jednej przeprawy lokalnej. Proszę pamiętać, że dzisiaj jadąc w kierunku Nowej Rudy czy od Polanicy np. do szpitala w Kłodzku jedzie się właśnie przez estakadę.

J. Hecht optuje za pozostawieniem starej estakady dla ruchu lokalnego, a najlepiej, gdyby ?eskę? wyciągnąć z samego miasta ? od południowej strony. O niepotrzebnym ?zasysaniu? ruchu do miasta mówił także Borysław Zatoka, jeden z lobbujących na rzecz pociągnięcia drogi ekspresowej do Boboszowa: – Nie rozumiem, dlaczego mielibyśmy zastanawiać się nad rozwiązaniem, które sprzyja galerii handlowej. Kłodzko – historyczne miasto – powinno mieć jak Bardo trochę oddechu. Sugerowałbym rozwiązania, które są oddalone od miasta ? mówił radny powiatowy.

W podobnym tonie wypowiadał się Remigiusz Sławik, radny ze Stronia Śląskiego, który od kilku tygodni aktywnie działa na rzecz poprowadzenia drogi ekspresowej w kierunku Marcinowa i obwodnicy, bo to rozwiązanie w przyszłości ułatwi poprowadzenie ?eski? w stronę Międzylesia do granicy państwa. Proponuje on zmodyfikowany wariant A2 przebiegający przez tereny gminy wiejskiej Kłodzko i omijający samo Kłodzko w odległości ok. 2 km. – Na południu Kłodzka jest strefa ekonomiczna, ten wariant to mniejsze koszty, mniejsza ingerencja w środowisko, nie ma żadnego domu do wyburzenia, jak np. tutaj w Boguszynie. Proszę zastanowić się nad tym wariantem, bo wtedy nie ma żadnych problemów ani w Bardzie ani z Naturą 2000, idzie on po polach. I jest dużo tańszy, jeżeli będziemy chcieli w przyszłości pociągnąć drogę ekspresową do Boboszowa ? mówi R. Sławik. Jak zapowiedziała dyrektor GDDKiA nad tą propozycją projektanci pochylą się w trybie pilnym.

Z tym podejściem jednak nie zgadzają się burmistrz i starosta. Według starosty wprowadzanie na tym etapie jeszcze jednej nowej opcji może spowodować opóźnienia w realizacji inwestycji: – Nie przesadzajmy z naszymi wymogami, róbmy je realnie do możliwości budżetowych państwa, doprowadźmy do zrealizowania, żeby nie było tak jak swego czasu z obwodnicą, że kiedy miała być budowana, po głosach, że może pójdzie innym przebiegiem, jej budowa odwlekła się o trzy lata. Do tego nie możemy dopuścić ? mówi M. Awiżeń. – Bierze się to, co jest. Chcemy, żeby przynajmniej do Kłodzka było to połączenie. Oczywiście będziemy walczyć o to, żeby później i do Międzylesia.

Przebiegu drogi ekspresowej w mieście broni też burmistrz: – Są zawsze dwie strony medalu. Jeżeli wyciągamy ?eskę? to pamiętajmy, że „de facto” omijamy Kłodzko i tereny inwestycyjne, które są zlokalizowane w tej chwili po dwóch stronach „ósemki”. Możemy się spotkać się z sytuacją, że nie będziemy mieli chętnych do zagospodarowania tych terenów. Eska to jest linia życia, motor napędowy rozwoju gospodarczego, usług i przemysłu ? mówi M. Piszko.

Dyrektor GDDKiA mówiła jednak na spotkaniu, że na pewno jest potrzeba pochylenia się nad drogą DK33 do Boboszowa. – Jej stan jest bardzo zły, są ograniczenia tonażowe, biegnie po drodze przez centrum miejscowości, jest drogą bardzo wąską i w ogóle trzeba pomyśleć o jej przebudowie albo z budową obwodnic albo być może o jeszcze innym, lepszym standardzie tej trasy ? mówi L. Markowska. – Połączenie do Boboszowa jest teraz przedmiotem analiz i mam nadzieję, że w niedługiej przyszłości dowiemy się, że jest kolejny etap.

Co budujemy: drogę ekspresową czy przebudowujemy DK8?

Podczas spotkania głos zabrała posłanka Monika Wielichowska, która wyraziła swoje wątpliwości co do tego, co jest właśnie projektowane. – Jeżeli to ma być droga ekspresowa, to musi pojawić się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Tej drogi tam nie znalazłam ? mówi M. Wielichowska. – Znalazłam za to rozbudowę DK 8 Wrocław ? Kłodzko. Jednym słowem premier obiecał drogę ekspresową, a my cały czas pracujemy na dokumencie z 2015 r. , czyli na projekcie rozbudowy drogi krajowej, a nie drogi ekspresowej.

Posłanka podkreśliła, że dopóki droga ekspresowa nie pojawi się w dokumentach rządowych, to nadal jest to rozbudowa DK8. Sprawę tę wyjaśniała dyrektor GDDKiA, podkreślając, że klasa projektowanej drogi wynika z podpisanego w Kłodzku we wrześniu ubiegłego roku przez ministra infrastruktury A. Adamczyka aneksu: – Pierwotne założenia zakładały kiedyś przebudowę drogi w ciągu istniejącej z ewentualnie obwodnicami miasta w klasie drogi GP, czyli ze skrzyżowaniami w jednym poziomie, z sygnalizacją świetlną itd. Zrobiliśmy symulację, jakby się skrócił czas przejazdu po tej przebudowie drogi i budowie obwodnic. Nic by się nie skrócił. Dlatego, że średni czas przejazdu, z zatrzymywaniem się na światłach, włączanie się i wyłączanie z obwodnic, spowodowałby, że czas przejazdu byłby taki sam, jak dzisiaj ? wyjaśnia L. Markiewicz. – Aneks zmienił w ogóle spojrzenie na charakter tej drogi, na jej priorytet dla rozwoju komunikacyjnego kraju. Projekt nazywa się rozbudowa, natomiast my projektujemy drogę klasy S.

Co dalej? Kiedy zostanie wybrany wariant i rozpocznie się budowa?

Jak mówi dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA to, że DK8 ma mieć rangę ?eski? za bardzo nie opóźni prac. Konsultacje się zakończyły, wszystkie uwagi mieszkańców i samorządowców będą teraz analizowane. – Kolejny etap to będzie podsumowanie wszystkich uwag, naniesienie korekt, analiz i kolejne spotkanie, już w Warszawie, na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, na które zaprosimy też przedstawicieli władz lokalnych ? informuje L. Markowska.

Potem nastąpi już zarekomendowanie konkretnego wariantu przebiegu trasy i zostanie złożony wniosek o decyzję środowiskową. – Bardzo byśmy chcieli, żeby to stało się jeszcze w tym roku. Dopiero decyzja środowiskowa zatwierdzi ostateczny wariant przebiegu przyszłej trasy z Wrocławia do Kłodzka. To, kiedy rozpoczną się prace zależeć będzie od różnych procesów: od szybkości uzyskiwania decyzji środowiskowej, następnie przygotowania przetargu, wyboru wykonawcy – przed nami jeszcze kilka la,t zanim ruszymy tą trasą ? podsumowuje L. Markowska.

Joanna Żabska

WAŻNE TEMATY

Ponad 60 drzew posadzili uczniowie SP nr 1 w Kłodzku na przyszkolnym skwerze

W środę, 17 kwietnia br. uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 na skwerku obok szkoły zasadzili ponad 60 drzewek, które otrzymały od Nadleśnictwa Jugów w...

Ruszyła termomodernizacja szpitala uzdrowiskowego „Polonia” w Kudowie-Zdroju

W uzdrowisku Kudowa-Zdrój w połowie kwietnia br. rozpoczęły się prace remontowo-budowlane w związku z realizacją przez Uzdrowiska Kłodzkie SA - Grupa PGU projektu "Termomodernizacja...

Vito Bambino wystąpi podczas 29. Festiwalu Górskiego w Lądku-Zdroju!

Kolejne ciekawe ogłoszenie dotyczące 29 Festiwalu Górskiego im. Andrzeja Zawady. 6 września w Lądku-Zdroju wystąpi Vito Bambino! To obecnie jeden z najbardziej rozchwytywanych artystów,...

Młodzież na scenie KOK w antyhejtowym musicalu „Stacja do marzeń”

W czwartek 18 kwietnia br. w Kłodzkim Ośrodku Kultury odbył się musical „Stacja do marzeń” w wykonaniu uczniów Niepublicznej Szkoły Muzycznej I stopnia w...

W „Budowlance” powstanie nowoczesne Centrum Energii Odnawialnej

Dzięki staraniom starostwa powiatowego oraz dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Kłodzku Rafała Olechy projekt pn. „Rozwój techniczny kierunków zawodowych i utworzenie Centrum Energii Odnawialnej...

Jaskry dla najlepszych. Można zgłaszać kandydatów do Nagrody Roku Gminy Kłodzko

Do 10 maja br. można zgłaszać kandydatów do dorocznych nagród Gminy Kłodzko „Ranunculus Penicillatus” za ubiegły rok. Kandydatów do nagrody, którzy w opinii zgłaszających w...

PoMOC dla Amelii z Bystrzycy Kłodzkiej! Przyjaciele uruchomili zbiórkę na leczenie i rehabilitację

Potrzebna jest pomoc, teraz, już dla znanej i lubianej w Bystrzycy Kłodzkiej Amelii Jęczmiennej (Iwańskiej), która od roku walczy ze złośliwym nowotworem. Amelia to...

Muzeum Ziemi Kłodzkiej zaprasza na finisaż wystawy malarstwa

Trzy rzeźby oraz 69 wielkoformatowych obrazów olejnych obejrzeć będzie można podczas finisażu wystawy malarstwa Wojtka Kielara, na który zaprasza Muzeum Ziemi Kłodzkiej. Podczas spotkania, które...

Gmina Kłodzko. Diamentowy jubileusz w Wojborzu

Diamentowy jubileusz, czyli 60 rocznicę zawarcia związku małżeńskiego, obchodzili państwo Krystyna i Janusz Dzierzbiccy z Wojborza w Gminie Kłodzko. O diamentowej parze pamiętali członkowie rodziny,...

Basen w Jugowie i zalew w Dzikowcu już w tym sezonie przyciągną amatorów wodnych...

Trwa remont basenu odkrytego w Jugowie oraz zalewu w Dzikowcu w gminie Nowa Ruda. Już w tym sezonie obie atrakcje mają cieszyć amatorów wodnych...

Do Nysy Kłodzkiej wpuszczono blisko ćwierć tony pstrąga potokowego

W czwartek 18 kwietnia br. do Nysy Kłodzkiej wpuszczono blisko ćwierć tony pstrąga potokowego. Coroczną akcję Polskiego Związku Wędkarstwa tradycyjnie wsparł powiat kłodzki. Zarybianie...

Rok Arnošta z Pardubic w Kłodzku. Na domu jezuitów powieszono tablice informacyjne o praskim...

Sześć eleganckich plansz od czwartku 18 kwietnia br. zdobi dom jezuitów w Kłodzku. Prezentują one życie i dokonania blisko związanego z Kłodzkiem Arnošta z...

Sala widowiskowa w Ludwikowicach do modernizacji. Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda pozyskało fundusze

Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda w Ludwikowicach Kłodzkich pozyskało środki na pierwszy etap remontu sali widowiskowej. W ramach zadania "Artystyczna gmina - modernizacja sali...