9.3 C
Kłodzko
sobota, 23 maja 2020
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Czy droga ekspresowa musi iść przez Kłodzko? Po spotkaniu z projektantami w Kłodzku

Pytanie, czy droga ekspresowa musi iść przez Kłodzko pojawiło się na poniedziałkowym spotkaniu z projektantami drogi ekspresowej. Padły też inne: czy w ogóle realne jest, żeby droga ekspresowa powstała? W jakim czasie mogłaby zostać wybudowana? I w końcu, co budujemy: drogę ekspresową czy przebudowujemy DK8?

Konsultacje, które odbyły się w poniedziałek, 10 czerwca br. w kłodzkim ratuszu dotyczyły czterech wariantów przebiegu drogi ekspresowej przez tereny samego miasta Kłodzka. W przeciwieństwie do wcześniejszego spotkania w gminie wiejskiej Kłodzko, do Urzędu Miasta w Kłodzku przybyło zdecydowanie mniej mieszkańców, za to pojawiło się wielu samorządowców i parlamentarzystów: senator Aleksander Szwed, posłanka Monika Wielichowska, radny sejmiku wojewódzkiego Stanisław Jurcewicz, starosta kłodzki Maciej Awiżeń, burmistrz Kłodzka Michał Piszko, wójt gminy Nowa Ruda Adrianna Mierzejewska, radni powiatowi i radni miejscy.

Pojawiła się także sama dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lidia Markowska, która, jak powiedziała na powitanie, jechała z Wrocławia do Kłodzka 2 godz. i 20 minut i ma nadzieję, że w przyszłości będzie się tą trasą podróżowało mniej niż godzinę.

Który wariant najlepszy dla Kłodzka?

Z zaproponowanych czterech wariantów, władze Kłodzka interesują tylko dwa ? te, które przebiegają po istniejącym śladzie DK8 i estakadzie. Powód jest prosty: jak wskazywali projektanci stan starej estakady jest zły i nie nadaje się ona do naprawy. Z czasem trzeba więc będzie pomyśleć o postawieniu nowej ? a to są ogromne koszty. Jeśli „eska” nie pobiegnie po estakadzie (w dwóch wariantach przewidziane jest wybudowanie dwóch równoległych do siebie dwupasmowych estakad), to za kilka lat trzeba będzie zmierzyć się z ogromnymi kosztami budowy nowej ? na to na pewno nie pozwoli ani budżet miasta ani powiatu.

Droga ekspresowa w Kłodzku ma kończyć się za skrzyżowaniem ul. Zajęczej z DK8, zaraz obok wjazdu na kłodzką obwodnicę. Władze Kłodzka najbardziej interesowało to, aby ekspresówka przebiegała przez estakadę, ale też, żeby rozwiązania zjazdu z drogi ekspresowej na skrzyżowaniu ul. Noworudzkiej z drogą krajową na wysokości galerii handlowej były korzystne dla terenów inwestycyjnych miasta. Przyczyna jest prosta ? zlokalizowane są tam działki miejskie, które gmina chce sprzedać pod rozbudowę galerii. W dwóch wariantach ?eska? zabiera sporą część gminnych działek, co jest nie do przyjęcia dla burmistrza Kłodzka, Michała Piszko. Obie gminy: wiejska i miejska optują wspólnie za wariantem A4 (tzw. turkusowym), z modyfikacją w samym Kłodzku: – W opracowaniu dotyczącym zbiegu ulic Piłsudskiego i Noworudzkiej chodzi o zastosowanie zajadów i komunikacji z wariantu 3 lub 1. W wariancie nr 1 mamy rozwiązania tzw. karo, które daje nam możliwość znakomicie skomunikowania i osób przyjeżdżających z Nowej Rudy do Kłodzka, jak i również jadących osób do Kudowy ? i to jest jeden wariant na którym nam zależy ? mówi Michał Piszko. – Będę bronił jak niepodległości, aby w tych dwóch wariantach, które są projektowane, a więc W1 i W4 nie było ?skonsumowania? jednej z kluczowych nieruchomości z punktu widzenia finansów miasta ? mam na myśli tutaj dwie działki zlokalizowane za kinem Cinema D, które miasto chce w przyszłości sprzedać.

Z tytułu sprzedaży działki miasto liczy na dochód do budżetu rzędu 7-8 mln zł przy założeniu, że galeria handlowa będzie chciała się rozbudowywać do trzeciego etapu. Projektanci z firmy Helcrow Group potwierdzili, że w samym Kłodzku warianty można będzie mieszać.

Cztery analizowane warianty. Gmina miejska i wiejska Kłodzko chcą wyboru wariantu A4

Droga ekspresowa w mieście może rodzić problemy

Pojawiły się jednak głosy, że przebieg drogi ekspresowej po starym śladzie ?ósemki? w Kłodzku będzie rodził wiele problemów, ponieważ wyłączona z ruchu lokalnego zostanie estakada. – Pamiętajmy o tym, że drogi klasy S wykluczają ruch pojazdami wolnobieżnymi, czyli pojazdy typu ciągniki rolnicze nie będą mogły z tej drogi korzystać ? mówi Jacek Hecht, radny powiatowy i rolnik z Kłodzka. – Oznacza to, że rolnicy z południowej części Kłodzka, którzy mają gospodarstwa po drugiej stronie Nysy Kłodzkiej i do tej pory przejeżdżali przez estakadę, nie będą mogli z niej korzystać. Więc którędy pojadą? Przez centrum miasta. Obie części Kłodzka zostaną pozbawione jednej przeprawy lokalnej. Proszę pamiętać, że dzisiaj jadąc w kierunku Nowej Rudy czy od Polanicy np. do szpitala w Kłodzku jedzie się właśnie przez estakadę.

J. Hecht optuje za pozostawieniem starej estakady dla ruchu lokalnego, a najlepiej, gdyby ?eskę? wyciągnąć z samego miasta ? od południowej strony. O niepotrzebnym ?zasysaniu? ruchu do miasta mówił także Borysław Zatoka, jeden z lobbujących na rzecz pociągnięcia drogi ekspresowej do Boboszowa: – Nie rozumiem, dlaczego mielibyśmy zastanawiać się nad rozwiązaniem, które sprzyja galerii handlowej. Kłodzko – historyczne miasto – powinno mieć jak Bardo trochę oddechu. Sugerowałbym rozwiązania, które są oddalone od miasta ? mówił radny powiatowy.

W podobnym tonie wypowiadał się Remigiusz Sławik, radny ze Stronia Śląskiego, który od kilku tygodni aktywnie działa na rzecz poprowadzenia drogi ekspresowej w kierunku Marcinowa i obwodnicy, bo to rozwiązanie w przyszłości ułatwi poprowadzenie ?eski? w stronę Międzylesia do granicy państwa. Proponuje on zmodyfikowany wariant A2 przebiegający przez tereny gminy wiejskiej Kłodzko i omijający samo Kłodzko w odległości ok. 2 km. – Na południu Kłodzka jest strefa ekonomiczna, ten wariant to mniejsze koszty, mniejsza ingerencja w środowisko, nie ma żadnego domu do wyburzenia, jak np. tutaj w Boguszynie. Proszę zastanowić się nad tym wariantem, bo wtedy nie ma żadnych problemów ani w Bardzie ani z Naturą 2000, idzie on po polach. I jest dużo tańszy, jeżeli będziemy chcieli w przyszłości pociągnąć drogę ekspresową do Boboszowa ? mówi R. Sławik. Jak zapowiedziała dyrektor GDDKiA nad tą propozycją projektanci pochylą się w trybie pilnym.

Z tym podejściem jednak nie zgadzają się burmistrz i starosta. Według starosty wprowadzanie na tym etapie jeszcze jednej nowej opcji może spowodować opóźnienia w realizacji inwestycji: – Nie przesadzajmy z naszymi wymogami, róbmy je realnie do możliwości budżetowych państwa, doprowadźmy do zrealizowania, żeby nie było tak jak swego czasu z obwodnicą, że kiedy miała być budowana, po głosach, że może pójdzie innym przebiegiem, jej budowa odwlekła się o trzy lata. Do tego nie możemy dopuścić ? mówi M. Awiżeń. – Bierze się to, co jest. Chcemy, żeby przynajmniej do Kłodzka było to połączenie. Oczywiście będziemy walczyć o to, żeby później i do Międzylesia.

Przebiegu drogi ekspresowej w mieście broni też burmistrz: – Są zawsze dwie strony medalu. Jeżeli wyciągamy ?eskę? to pamiętajmy, że „de facto” omijamy Kłodzko i tereny inwestycyjne, które są zlokalizowane w tej chwili po dwóch stronach „ósemki”. Możemy się spotkać się z sytuacją, że nie będziemy mieli chętnych do zagospodarowania tych terenów. Eska to jest linia życia, motor napędowy rozwoju gospodarczego, usług i przemysłu ? mówi M. Piszko.

Dyrektor GDDKiA mówiła jednak na spotkaniu, że na pewno jest potrzeba pochylenia się nad drogą DK33 do Boboszowa. – Jej stan jest bardzo zły, są ograniczenia tonażowe, biegnie po drodze przez centrum miejscowości, jest drogą bardzo wąską i w ogóle trzeba pomyśleć o jej przebudowie albo z budową obwodnic albo być może o jeszcze innym, lepszym standardzie tej trasy ? mówi L. Markowska. – Połączenie do Boboszowa jest teraz przedmiotem analiz i mam nadzieję, że w niedługiej przyszłości dowiemy się, że jest kolejny etap.

Co budujemy: drogę ekspresową czy przebudowujemy DK8?

Podczas spotkania głos zabrała posłanka Monika Wielichowska, która wyraziła swoje wątpliwości co do tego, co jest właśnie projektowane. – Jeżeli to ma być droga ekspresowa, to musi pojawić się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Tej drogi tam nie znalazłam ? mówi M. Wielichowska. – Znalazłam za to rozbudowę DK 8 Wrocław ? Kłodzko. Jednym słowem premier obiecał drogę ekspresową, a my cały czas pracujemy na dokumencie z 2015 r. , czyli na projekcie rozbudowy drogi krajowej, a nie drogi ekspresowej.

Posłanka podkreśliła, że dopóki droga ekspresowa nie pojawi się w dokumentach rządowych, to nadal jest to rozbudowa DK8. Sprawę tę wyjaśniała dyrektor GDDKiA, podkreślając, że klasa projektowanej drogi wynika z podpisanego w Kłodzku we wrześniu ubiegłego roku przez ministra infrastruktury A. Adamczyka aneksu: – Pierwotne założenia zakładały kiedyś przebudowę drogi w ciągu istniejącej z ewentualnie obwodnicami miasta w klasie drogi GP, czyli ze skrzyżowaniami w jednym poziomie, z sygnalizacją świetlną itd. Zrobiliśmy symulację, jakby się skrócił czas przejazdu po tej przebudowie drogi i budowie obwodnic. Nic by się nie skrócił. Dlatego, że średni czas przejazdu, z zatrzymywaniem się na światłach, włączanie się i wyłączanie z obwodnic, spowodowałby, że czas przejazdu byłby taki sam, jak dzisiaj ? wyjaśnia L. Markiewicz. – Aneks zmienił w ogóle spojrzenie na charakter tej drogi, na jej priorytet dla rozwoju komunikacyjnego kraju. Projekt nazywa się rozbudowa, natomiast my projektujemy drogę klasy S.

Co dalej? Kiedy zostanie wybrany wariant i rozpocznie się budowa?

Jak mówi dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA to, że DK8 ma mieć rangę ?eski? za bardzo nie opóźni prac. Konsultacje się zakończyły, wszystkie uwagi mieszkańców i samorządowców będą teraz analizowane. – Kolejny etap to będzie podsumowanie wszystkich uwag, naniesienie korekt, analiz i kolejne spotkanie, już w Warszawie, na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, na które zaprosimy też przedstawicieli władz lokalnych ? informuje L. Markowska.

Potem nastąpi już zarekomendowanie konkretnego wariantu przebiegu trasy i zostanie złożony wniosek o decyzję środowiskową. – Bardzo byśmy chcieli, żeby to stało się jeszcze w tym roku. Dopiero decyzja środowiskowa zatwierdzi ostateczny wariant przebiegu przyszłej trasy z Wrocławia do Kłodzka. To, kiedy rozpoczną się prace zależeć będzie od różnych procesów: od szybkości uzyskiwania decyzji środowiskowej, następnie przygotowania przetargu, wyboru wykonawcy – przed nami jeszcze kilka la,t zanim ruszymy tą trasą ? podsumowuje L. Markowska.

Joanna Żabska

WAŻNE TEMATY

Kup koszulkę ze swoim imieniem! Pomożesz dzieciom z klubu sportowego i kłodzkiemu szpitalowi

Epidemia koronawirusa i zawieszenie gospodarki spowodowały, że wiele instytucji z dnia na dzień zostało odciętych od źródeł finansowania. Ucierpiało wiele dziedzin...

Przejście graniczne w Boboszowie zostanie otwarte od poniedziałku

Jak poinformował dzisiaj szef kancelarii premiera, Michał Dworczyk, od najbliższego poniedziałku uruchomione zostanie przejście graniczne Boboszów-Dolní Lipka. Granica z sąsiadującymi z naszym...

Restrukturyzacja PKS w Kłodzku. Oświadczenie prezes spółki

W dniu dzisiejszym (środa 13 maja br), prezes PKS w Kłodzku, Elżbieta Żytyńska, wydała oświadczenie w którym informuje, że spółka przez nią...

Kłodzkie podstawówki zostaną otwarte dopiero 1 czerwca

Od 1 czerwca, a nie od 25 maja - jak umożliwił to rząd - zostaną otwarte kłodzkie szkoły podstawowe. Taką decyzję podjęli...

W kłodzkim szpitalu 33 nowych osób zarażonych koronawirusem, jedna osoba zmarła. Oddział wewnętrzny zamknięty!

Bardzo niepokojące informacje z kłodzkiego szpitala, w którym pojawiło się ognisko koronawirusa. Dzisiaj przyszły 33 pozytywne wyniki testów na obecność koronawirusa u...

Protest pracowników PKS. Domagają się wypłaty zaległych pensji, wznowienia kursów i wycofania wniosku z...

W piątek, 22 maja br. na dworcu PKS w Kłodzku przy pl. Jedności odbył się protest pracowników PKS w Kłodzku. Powiatowa...

Sytuacja epidemiologiczna w powiecie kłodzkim. Piątek, 22 maja

Piątek, 22 maja 2020 r. w powiecie kłodzkim: potwierdzonych przypadków zarażenia koronawiusem SARS-CoV-2: 123 (Kłodzko – 36, Kudowa-Zdrój – 18,...

W centrach krwiodawstwa brakuje krwi. W najbliższym czasie trzy akcje poboru krwi w powiecie...

W Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Wałbrzychu stan zapasów prawie wszystkich grup krwi utrzymuje się na niskim poziomie. Stąd też...

Miasto Nowa Ruda przeprowadzi testy na obecność koronawirusa wśród pracowników placówek oświatowych

Z uwagi na bezpieczeństwo dzieci oraz kadry nauczycielskiej Nowa Ruda przeprowadzi testy na obecność koronawirusa wśród pracowników placówek oświatowych. W tym celu...

Polanica-Zdrój zachęca do odwiedzin. Miasto zadbało o bezpieczeństwo, otwierają się atrakcje turystyczne

Po niemal dwóch miesiącach przymusowego pobytu w domach, Polanica-Zdrój zaprasza do wyjścia na świeże powietrze i odwiedzin uzdrowiska. Jak podkreślają władze, miasto zostało odpowiednio do...

Kompletnie pijana matka opiekowała się 2-miesięcznym niemowlęciem

W środę, 20 maja br. około godz. 21.00 policjanci z Kłodzka wezwani zostali do interwencji domowej na terenie gminy Kłodzko. Na miejscu okazało się,...

Z rzeki w Krosnowicach wyłowiono ciało mężczyzny. Okoliczności jego śmierci bada prokuratura

W środę, 20 maja br. o godz. 18.35 przy ul. Wodnej w Krosnowicach jeden z mieszkańców ujawnił zwłoki mężczyzny, które znajdowały się...

Tragiczne zderzenie auta osobowego i roweru w Kłodzku. Nie żyje 67-letni rowerzysta

W czwartek, 21 maja br. o godz. 6.08 na ul. Podgrodzie w Kłodzku (droga m.in. do szpitala) doszło do tragicznego w skutkach...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz komentarz
Podaj swój podpis